Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Terra Livre
Current
Archives
Announcements
About
About the Journal
Submissions
Editorial Team
Privacy Statement
Contact
Search
Portal de Periódicos
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 1 No. 60 (2023): É preciso estar atento e forte: ensino de Geografia na luta por um projeto democrático popular de Brasil
Vol. 1 No. 60 (2023): É preciso estar atento e forte: ensino de Geografia na luta por um projeto democrático popular de Brasil
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.v1i60
Published:
2024-02-23
Full Issue
pdf (Português (Brasil))
Capa
Capa
É preciso estar atento e forte: ensino de Geografia na luta por um projeto democrático popular de Brasil
Igor Carlos Feitosa Alencar
pdf (Português (Brasil))
Sumário
Expediente e Sumário
Terra Livre
i-xiv
pdf (Português (Brasil))
Editorial
Editorial
Terra Livre
xv-xix
pdf (Português (Brasil))
Artigos
FROM REMOTE EDUCATION TO PRESENTIAL EDUCATION IN A PANDEMIC CONTEXT
CHALLENGES IN GEOGRAPHY TEACHING IN A PUBLIC SCHOOL IN TEFÉ (AMAZONAS/BRAZIL)
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3107
Hanah Clara Farias Ribeiro, Hikaro Kayo de Brito Nunes
20-58
pdf (Português (Brasil))
THE TEACHING PRAXIS IN GEOGRAPHY: REFLECTIONS AND EXPERIENCES
reflexões e experiências
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3164
Danilo Carneiro Magalhães
59-80
pdf (Português (Brasil))
As implicações das teorias pedagógicas no trabalho docente de Geografia e seus desdobramentos na prática pedagógica e na luta política
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3213
Janeide Bispo dos Santos, Marcos Antônio Campos Couto
81-120
pdf (Português (Brasil))
CONSIDERATIONS ABOUT BNC-TRAINING AND NEW WORK MORPHOLOGIES
THE NEW TYPE TEACHER.
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3210
Rodrigo Coutinho Andrade
121-156
pdf (Português (Brasil))
DIVERSITY OF BODIES IN THE SUPERVISED STAGE
THE PAIN AND DELIGHT OF BEING WHAT YOU ARE.
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3195
Clesley Nascimento, Renata Silva Barbosa
157-186
pdf (Português (Brasil))
Residência Pedagógica no contexto do avanço das Reformas Neoliberais para a educação
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3191
Claudia Lúcia Costa
187-208
pdf (Português (Brasil))
Precarity of education and teaching labour
notes on the public system experience in São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3207
Wesley Valentim Anacleto da Silva
209-236
pdf (Português (Brasil))
YOUNG COLLEGE STUDENTS ENTERING THROUGH THE QUOTA POLICY AND SPACE
THE YOUTH AS A RIGTH
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3122
Aline de Vieira Souza
237-276
pdf (Português (Brasil))
FOR TEACHING AND LEARNING GEOGRAPHY IN/OF THE SEMIARID
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3179
Leandro Vieira Cavalcante
277-303
pdf (Português (Brasil))
A disciplina escolar de Geografia frente à apropriação neoliberal da transposição didática na educação
pensamento crítico a respeito da desvalorização docente no ensino básico
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3182
Anderson Felipe Leite dos Santos
304-340
pdf (Português (Brasil))
Impactos da Reforma do Novo Ensino Médio na formação cidadã
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3169
Maria Roselândia Barros Cunha , Luiz Antonio Araújo Gonçalves
341-368
pdf (Português (Brasil))
Education and quilombola territory
the process of construction of the Pedagogical Political Plan of the Raíz Community school
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3187
Maria Clara Salim Cerqueira
369-402
pdf (Português (Brasil))
A politica de cotas da universidade do Estado do Rio de Janeiro e permanência de corpos negros no espaço universitário- Campus Maracanã
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3205
Nilton Abranches Junior, Camila Reis Tomaz, Carolina da Silva Santos, Rachel Cabral da Silva
403-433
pdf (Português (Brasil))
GEOGRAPHICAL APPROACH AND CHALLENGES OF ACTIVE CONSTRUCTION
NATURE, ENVIRONMENT AND ENVIRONMENTAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3119
Vitória Alves Lima
434-472
pdf (Português (Brasil))
NATURE, GOOD LIVING AND THE AGRARIAN QUESTION:
THE POSSIBILITY OF COUNTERING THE HEGEMONIC DISCOURSE OF DEVELOPMENT IN GEOGRAPHY TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3183
Dayane Galdino Brito, Katielly Santana Lúcio da Costa
473-511
pdf (Português (Brasil))
The Poti river (Teresina/PI) as a study object in the scope of school physical geography
the student-river-school relationship
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3120
Edenilson Andrade Ferreira, Ernane Cortez Lima
512-545
pdf (Português (Brasil))
Sensing for seeing other cartographies
challenges and possibilities of using the tactile map in teaching geography to visually impaired students
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3194
Flora Antonia Soares Ribeiro; Lucas Pereira Vieira
546-571
pdf (Português (Brasil))
A (Re)produção dos saberes
educação e a cerâmica artesanal do distrito administrativo de Icoaraci, Belém - PA
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3155
João Victor Rocha Leão, Wanessa Viviane Paixão Farias
572-610
pdf (Português (Brasil))
DOING GENDER IN THE SCHOOL SPACE: REFLECTIONS FROM EDP GENDER, SEXUALITY AND DIVERSITY IN SCHOOL FROM X FALA PROFESSOR
reflexões a partir do EDP Gênero, Sexualidade e Diversidade na escola, no X Fala Professor(a)
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3176
Rusvênia Luiza B. R. da Silva, Mariana Rabêlo Valença, Pedro Israel Mota Pinto
611-633
pdf (Português (Brasil))
The THE CHILDREN’S CIRANDA AT “X FALA PROFESSOR(A)”
AFFIRMATIVE ACTION IN THE CONSTRUCTION OF A SPACE TO GUARANTEE RIGHTS
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3197
Silvana Chagas Holanda, Camila Dutra
634-657
pdf (Português (Brasil))
THE BRAZILIAN IMPERIAL STATE SEES ITSELF IN THE MIRROR: THE TOPIC OF BRAZIL IN THE TEACHING OF GEOGRAPHY IN THE EARLY DAYS OF THE COLÉGIO DE PEDRO II
aproximações sobre o tema Brasil no Ensino de Geografia nos primórdios do Colégio de Pedro II
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3204
Jorge Luiz Barcellos da Silva
658-689
pdf (Português (Brasil))
Proposal for analysis of geography textbooks from the early years: a look at cartographic language.
um olhar para linguagem cartográfica.
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3200
José Orian Garcia Matos, Sulivan Pereira Dantas
690-705
pdf (Português (Brasil))
Normas
Normas de submissão
Terra Livre
706-717
pdf (Português (Brasil))
Language
English
Português (Brasil)
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
Make a Submission
Make a Submission
Keywords
agb
interpolation
dry
rainy
standard years
migration
santarém/pa
hegemony
city
urban occupation
, wheat
, soy
bncc
climate change
regional inequality
belterra
amabela
teaching
territoriality
fieldwork
Current Issue
Homenagem
Indexadores
Licença