Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to the current issue
Skip to site footer
Open Menu
Terra Livre
Current
Archives
Announcements
About
About the Journal
Submissions
Editorial Team
Privacy Statement
Contact
Search
Portal de Periódicos
Register
Login
Current Issue
Vol. 1 No. 60 (2023): É preciso estar atento e forte: ensino de Geografia na luta por um projeto democrático popular de Brasil
Published:
2024-02-23
Full Issue
pdf (Português (Brasil))
Capa
Capa
É preciso estar atento e forte: ensino de Geografia na luta por um projeto democrático popular de Brasil
Igor Carlos Feitosa Alencar
pdf (Português (Brasil))
Sumário
Expediente e Sumário
Terra Livre
i-xiv
pdf (Português (Brasil))
Editorial
Editorial
Terra Livre
xv-xix
pdf (Português (Brasil))
Artigos
FROM REMOTE EDUCATION TO PRESENTIAL EDUCATION IN A PANDEMIC CONTEXT
CHALLENGES IN GEOGRAPHY TEACHING IN A PUBLIC SCHOOL IN TEFÉ (AMAZONAS/BRAZIL)
Hanah Clara Farias Ribeiro, Hikaro Kayo de Brito Nunes
20-58
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3107
THE TEACHING PRAXIS IN GEOGRAPHY: REFLECTIONS AND EXPERIENCES
reflexões e experiências
Danilo Carneiro Magalhães
59-80
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3164
As implicações das teorias pedagógicas no trabalho docente de Geografia e seus desdobramentos na prática pedagógica e na luta política
Janeide Bispo dos Santos, Marcos Antônio Campos Couto
81-120
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3213
CONSIDERATIONS ABOUT BNC-TRAINING AND NEW WORK MORPHOLOGIES
THE NEW TYPE TEACHER.
Rodrigo Coutinho Andrade
121-156
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3210
DIVERSITY OF BODIES IN THE SUPERVISED STAGE
THE PAIN AND DELIGHT OF BEING WHAT YOU ARE.
Clesley Nascimento, Renata Silva Barbosa
157-186
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3195
Residência Pedagógica no contexto do avanço das Reformas Neoliberais para a educação
Claudia Lúcia Costa
187-208
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3191
Precarity of education and teaching labour
notes on the public system experience in São Paulo
Wesley Valentim Anacleto da Silva
209-236
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3207
YOUNG COLLEGE STUDENTS ENTERING THROUGH THE QUOTA POLICY AND SPACE
THE YOUTH AS A RIGTH
Aline de Vieira Souza
237-276
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3122
FOR TEACHING AND LEARNING GEOGRAPHY IN/OF THE SEMIARID
Leandro Vieira Cavalcante
277-303
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3179
A disciplina escolar de Geografia frente à apropriação neoliberal da transposição didática na educação
pensamento crítico a respeito da desvalorização docente no ensino básico
Anderson Felipe Leite dos Santos
304-340
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3182
Impactos da Reforma do Novo Ensino Médio na formação cidadã
Maria Roselândia Barros Cunha , Luiz Antonio Araújo Gonçalves
341-368
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3169
Education and quilombola territory
the process of construction of the Pedagogical Political Plan of the Raíz Community school
Maria Clara Salim Cerqueira
369-402
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3187
A politica de cotas da universidade do Estado do Rio de Janeiro e permanência de corpos negros no espaço universitário- Campus Maracanã
Nilton Abranches Junior, Camila Reis Tomaz, Carolina da Silva Santos, Rachel Cabral da Silva
403-433
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3205
GEOGRAPHICAL APPROACH AND CHALLENGES OF ACTIVE CONSTRUCTION
NATURE, ENVIRONMENT AND ENVIRONMENTAL EDUCATION
Vitória Alves Lima
434-472
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3119
NATURE, GOOD LIVING AND THE AGRARIAN QUESTION:
THE POSSIBILITY OF COUNTERING THE HEGEMONIC DISCOURSE OF DEVELOPMENT IN GEOGRAPHY TEACHING
Dayane Galdino Brito, Katielly Santana Lúcio da Costa
473-511
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3183
The Poti river (Teresina/PI) as a study object in the scope of school physical geography
the student-river-school relationship
Edenilson Andrade Ferreira, Ernane Cortez Lima
512-545
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3120
Sensing for seeing other cartographies
challenges and possibilities of using the tactile map in teaching geography to visually impaired students
Flora Antonia Soares Ribeiro; Lucas Pereira Vieira
546-571
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3194
A (Re)produção dos saberes
educação e a cerâmica artesanal do distrito administrativo de Icoaraci, Belém - PA
João Victor Rocha Leão, Wanessa Viviane Paixão Farias
572-610
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3155
DOING GENDER IN THE SCHOOL SPACE: REFLECTIONS FROM EDP GENDER, SEXUALITY AND DIVERSITY IN SCHOOL FROM X FALA PROFESSOR
reflexões a partir do EDP Gênero, Sexualidade e Diversidade na escola, no X Fala Professor(a)
Rusvênia Luiza B. R. da Silva, Mariana Rabêlo Valença, Pedro Israel Mota Pinto
611-633
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3176
The THE CHILDREN’S CIRANDA AT “X FALA PROFESSOR(A)”
AFFIRMATIVE ACTION IN THE CONSTRUCTION OF A SPACE TO GUARANTEE RIGHTS
Silvana Chagas Holanda, Camila Dutra
634-657
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3197
THE BRAZILIAN IMPERIAL STATE SEES ITSELF IN THE MIRROR: THE TOPIC OF BRAZIL IN THE TEACHING OF GEOGRAPHY IN THE EARLY DAYS OF THE COLÉGIO DE PEDRO II
aproximações sobre o tema Brasil no Ensino de Geografia nos primórdios do Colégio de Pedro II
Jorge Luiz Barcellos da Silva
658-689
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3204
Proposal for analysis of geography textbooks from the early years: a look at cartographic language.
um olhar para linguagem cartográfica.
José Orian Garcia Matos, Sulivan Pereira Dantas
690-705
pdf (Português (Brasil))
DOI:
https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3200
Normas
Normas de submissão
Terra Livre
706-717
pdf (Português (Brasil))
View All Issues
Language
English
Português (Brasil)
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
Make a Submission
Make a Submission
Keywords
Current Issue