Spatial thinking in preschool education: the construction of geographic knowledge

Autores

  • Paula Cristiane Strina Juliasz Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo

Palavras-chave:

spatial thinking, preschool education, Geography, school cartography.

Resumo

This research starting point was the importance of geographic knowledge in preschool education through spatial thinking, considering the fact that that children can broaden their spatial knowledge. We developed this research as a doctoral thesis in education, and our main objective was to propose theoretical and methodological references for the spatial knowledge of children aged between 4 and 6 years old. The study was based on the following question: Which spatial abilities and concepts can be addressed in activities aimed at developing spatial thinking in children aged 4 to 6 years old? To answer this question and achieve the main objective, we developed teaching situations based on spatial thinking theories, children drawings and concept construction under a cultural and historical perspective and analyzed the patterns established in the children dialogues and their graphic representations as well. The sequence of activities were video recorded and the participants’ spatial thinking expression was analyzed considering their gestures, words and graphic representations. The objective of this study was to present the investigative paths and their results. We followed the conception of childhood as social category and the children’s right to knowledge, in this case, spatial. Analyzing the research data, we concluded that words are fundamental elements for the concretization of thinking, and drawing is part of cartographic initiation.

Referências

ALMEIDA, R. D.; PASSINI, E. Y. O espaço geográfico: ensino e representação. 15a ed. São Paulo: Ed. Contexto, 2013.

CASTELLAR, Sonia M. Vanzella e JULIASZ, Paula. C. S. Educação Geográfica e pensamento espacial: conceitos e representações. In Revista Acta Geográfica, n.10, Edição Especial: Ensino de Geografia, 2017, p.160-178.

CARVALHO, A. M. P. de Uma metodologia de pesquisa para estudar os processos de ensino e aprendizagem em salas de aula. In: SANTOS, F. M. T. dos; GRECA, I. M. (Org.) A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. 2. ed. Injuí: Ed. Injuí, 2011, p. 13 – 47.

GERSMEHL, P. J. Teaching Geography. New York: Guilford Press. 2008.

______. Basic Spatial Reasoning, 2014. Disponível em < http://www.ourspatialbrains.com/wp-content/uploads/2015/07/Basic-Spatial-Reasoning.pdf> Acesso em: 15 jun. 2016.

GREIG, P. A criança e seu desenho: o nascimento da arte e da escrita. Tradução de Fátima Murad, Porto Alegre: Artmed, 2004. 248 p.

HANNOUN, H. El niño conquista el médio: atividades exploradoras em la escuela primaria. Tradução de Juan Jorge Thomas. Buenos Aires: Kapelusz,1977.

JULIASZ, P. C. S. O pensamento espacial na Educação Infantil: uma relação entre Geografia e Cartografia. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, 2017.

MARTINS, I. Dados como diálogo: construindo dados a partir de registros de observação de interações discursivas em salas de aula de ciências. In: SANTOS, F. M. T. dos; GRECA, I. M. (Org.) A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. 2. ed. Injuí: Ed. Injuí, 2011, p. 297 – 321.

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 7. ed. Campinas (SP): Pontes, 2007

PIAGET, J.; INHELDER, B. A representação do espaço na criança. Tradução Bernardina Machado de Albuquerque. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009a.

Downloads

Publicado

2018-07-07

Como Citar

Juliasz, P. C. S. (2018). Spatial thinking in preschool education: the construction of geographic knowledge. Boletim Paulista De Geografia, 99, 231–250. Recuperado de https://publicacoes.agb.org.br/boletim-paulista/article/view/1478

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)