Panorama da organização do MST por meio de materiais formativos: reflexões à práxis da educação ambiental crítica

Authors

Keywords:

Ambiente; Educação; Formação; Organização.

Abstract

The Rural social movements develop their own paths in prepare subjects for action, among which the best known is the Landless Rural Workers Movement (MST). The organization of collective activities in the aforementioned movement involves training through materials that are significant for its purposes. From the debate around the theme and the investigation of part of this production of the MST, with the identification and analysis of the pertinent training methodologies, we aim to raise contributions to the pedagogical process of Critical Environmental Education. In the methodological course used, the typology of bibliographic research prevails, relying on reflections and constructions for textual preparation. As a result, there are convergences in the pedagogical processes, referring us to the possibility of dialogue with complementarities and the essence of Popular Education.

 

 

Author Biography

Rodrigo da Costa Caetano, UENF

Graduação em Geografia (Licenciatura e Bacharelado) pela UFF, mestrado em Geografia pela UERJ e Doutorado em Geografia pela UFF. Professor Associado da UENF com orientações em diversas áreas na graduação e na pós em Políticas Sociais. Deixou o cargo de chefe do Laboratório de Estudos do Espaço Antrópico (LEEA) para exercer o Cargo de Diretor do Centro de Ciências do Homem (CCH) a partir de 2020. Os principais esforços docentes estão nas temáticas sobre: Estado, políticas públicas, ambiente, questão agrária e saúde coletiva, assim como no desenvolvimento de estudos e reflexões a respeito de formação docente, Educação do Campo, Ambiental Crítica e Popular, Cartografias Sociais e impactos socioespaciais decorrentes da indústria petrolífera na Bacia de Campos.

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Published

2022-12-29

How to Cite

DA COSTA CAETANO, R. Panorama da organização do MST por meio de materiais formativos: reflexões à práxis da educação ambiental crítica . Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 58, p. 442–469, 2022. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/2272. Acesso em: 27 jul. 2024.