TREMEMBÉ INTRATERRITORY

INTERCULTURALITY OF GEOGRAPHICAL KNOWLEDGE IN THE CUIAMBÁ INTERCULTURAL PEDAGOGY COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2024.3488

Keywords:

Geographical Thinking

Abstract

The Cuiambá Intercultural Tremembé Pedagogy Course, offered by the State University of Vale do Acaraú, is analyzed in this article as a territory of affirmation and legitimation of the Tremembé ethnic group, contributing to the formation of new territorialities of knowledge and pedagogies. In order to carry out this research, the course's Political Pedagogical Project, testimonies from Tremembé teachers and academic productions by Tremembé students were taken into account. The concept of "intraterritory" is explored as a way of legitimizing the indigenous presence in society, claiming access to institutions that have historically marginalized them. Entering university represents a challenge for higher education institutions, which need to recognize and value other forms of knowledge. The "intraterritory" seeks to express culture, citizenship and science, becoming a space for claiming and legitimizing the interculturality of knowledge. By recognizing traditional indigenous knowledge, the Cuiambá Course has contributed to a more inclusive and intercultural education at the university.

 

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Author Biographies

Adriana Campani, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Possui graduação em Pedagogia e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e doutorado pela Universidade Federal do Ceará, com Estágio de Doutoramento na Universidade de Lisboa-UL (2008), sob orientação do Prof. Dr. Antonio Nóvoa.Tem Pós-doutorado em Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho em Portugal. É professora efetiva classe associada da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Exerceu o cargo de Pró-Reitora Adjunta de Ensino de Graduação; procuradora Institucional (P.I.) e membro da Comissão Própria de Avaliação - CPA na mesma Universidade. Foi coordenadora de área do Curso de Pedagogia Intercultural Cuiambá Magistério Indígena Tremembé/Programa PARFOR. Atualmente coordena o Curso de Licenciatura Indígena Tremembé em Linguagens e Códigos ofertado pela UVA no Parfor Equidade. É sócia fundadora da Associação Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica (AIIIIPe) que integra mais 18 universidade, sendo 5 internacionais. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Pedagogia Universitária - GEPPU/UVA, certificado pelo CNPq. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículo, Formação de Professores e Pedagogia Universitária.

Francisco Lucas de Sousa Lima, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Licenciado em Historia. Mestre em geografia  e artista Plástico.

Virginia Célia Cavalcante de Holanda, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Professora Associada da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Doutora em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (USP). Realizou Estágio Pós-Doutoral na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Bolsista Produtividade em Pesquisa da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Cientifico e Tecnológico (FUNCAP).

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Published

2024-09-19

How to Cite

CAMPANI, A.; LUCAS DE SOUSA LIMA, F.; CAVALCANTE DE HOLANDA, V. C. TREMEMBÉ INTRATERRITORY: INTERCULTURALITY OF GEOGRAPHICAL KNOWLEDGE IN THE CUIAMBÁ INTERCULTURAL PEDAGOGY COURSE. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 62, p. 345–373, 2024. DOI: 10.62516/terra_livre.2024.3488. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/3488. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos