DISCIPLINES OF EPISTEMOLOGY IN GEOGRAPHY:

BETWEEN AREA-SPECIFIC AND DIDACTIC-PEDAGOGICAL KNOWLEDGE IN GEOGRAPHY TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2024.3424

Keywords:

Initial training of Geography teachers, Geography teaching, epistemology of Geography

Abstract

The discussion on which disciplines, which themes, which authors and which works should be part of the curriculum in the initial training of Geography teachers is good, because the result of this has consequences for the training of professionals to work in basic education. In this sense, this text points out as a problem the curricular disarticulation between specific and didactic-pedagogical contents in Geography degree courses at federal universities in the Central-West Region with an emphasis on epistemology disciplines. This way, the objective is to analyze themes, authors and works that enable an integrated training for teaching. The methodology adopted was the analysis of Pedagogical Course Projects, especially in Geography epistemology disciplines. It was organized in tables and charts the distribution of disciplines, authors and works indicated as basic references for subsequent analysis. As considerations, the data indicate that the diciplines analyzed reserve little space for a training based on curricular articulation through teaching themes in Geography and Practice as a Curricular Component.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leildo Dias Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA); Secretaria de Estado da Educação do Pará (SEDUC)

Professor da Secretaria de Estado da Educação do Pará (SEDUC)Mestre em Planejamento do Desenvolvimento - NAEA/UFPA

Vanilton Camilo de Souza, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Geografia pela UFG e Pós-Doutorado na USP, mestre em Educação pela UFMG, especialista em Geografia Humana pela PUC/MG e Graduando em Geografia pela PUC Goiás. Professor Associado do IESA/UFG na área de Ensino de Geografia e integra a Pós-Graduação na mesma área. Desenvolve pesquisas sobre os processos mediadores no ensino de Geografia; sobre a produção de material didático para a Geografia Escolar; sobre a formação incial e continuada de docentes em Geografia. Possui publicações na área de estudo e pesquisa

References

CAVALCANTI, Lana de Souza. Ensinar geografia para a autonomia do pensamento: o desafio de superar dualismos pelo pensamento teórico crítico. Revista da ANPEGE, v. 7, n. 1, número especial, p. 193-203, out. 2011.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicações, 2019.

GOMES, Paulo César da Costa. Um lugar para a geografia: contra o simples, o banal e o doutrinário. In: MENDONÇA, Francisco et al. Espaço e tempo: complexidade e desafios do pensar e do fazer geográfico. Curitiba: Associação de Defesa do Meio Ambiente e Desenvolvimento de Antonina (ADEMADAN), 2009. p. 13-30.

GOMES, Paulo César da Costa. A epistemologia da geografia para formação de sujeitos críticos (mesa de abertura). In: XI Fórum Nacional NEPEG, em 4 set. 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/results?search_query=canal+nepeg. Acesso em: 14 set. 2022.

KHOULE, Anna Maria Kovacs; OLIVEIRA, Karla Annyelly Teixeira de. Contribuições epistemológicas e teóricas para a formação do pensamento geográfico no ensino. In: ALVES, Adriana Olivia; KHOULE, Anna Maria Kovacs (org.). A geografia no cenário das políticas públicas educacionais. Goiânia: C&A Alfa e Comunicação, 2017.

LACOSTE, Yves. A geografia — isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. Trad. Maria Cecília França. 19. ed. Campinas: Papirus, 2012.

MACHADO, Lia Osório. Origens do pensamento geográfico no Brasil: meio tropical, espaços vazios e a ideia de origem (1870-1930). In: CASTRO, I. E.; GOMES, P. C. da C.; CORRÊA, R. L. Geografia: conceitos e temas. 14. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011. Página inicial-final.

MORAIS, Eliana Marta Barbosa de; RICHTER, Denis; ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira Roque. Formação de professores de geografia no Brasil: tópicos em discussão. In: MORAIS, E. M. B. de; RICHTER, D. (Orgs.). Formação de professores de geografia no Brasil. Goiânia: C&A Alfa Comunicações, 2020. p. 13-48.

PEREIRA, Carolina Machado Rocha Bush; OLIVEIRA, Suzana Ribeiro Lima. A pesquisa na formação docente em geografia e a relação teoria e prática In: MORAIS, E. M. B. de; RICHTER, D. (Orgs.). Formação de professores de geografia no Brasil. Goiânia: C&A Alfa Comunicações, 2020. p. 13-48.

SACRISTÁN, José Gimeno (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Trad. Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2013.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. da Fonseca Rosa. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2017.

SANTOS, Robson Alves dos; SOUZA, Vanilton Camilo de. Articulação curricular entre conhecimentos específicos e pedagógicos na formação do professor de geografia. In: CAVALCANTI, Lana de Souza; PIRES, Lucineide Mendes; SOUZA, Vanilton Camilo de (org.). Currículo e ensino de geografia: apontamentos para a formação de professores no contexto ibero-americano. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2017.

SHULMAN, Lee S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Revista de currículum y formación del professorado, cidade? n. 9, v. 2, Universidad de Granada, 2005. Disponível em: http://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf. Acesso em: 20 set. 2022.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Projeto Pedagógico de Curso, Licenciatura em Geografia, 2019. Documento enviado por e-mail por uma professora do curso em 12 set. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADO. Projeto Pedagógico de Curso, Licenciatura em Geografia, 2016. Documento enviado por e-mail por uma professora do curso em 30 ago. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Projeto Pedagógico de Curso, Licenciatura em Geografia, 2015. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/51/o/PPC_Geografia_2015__Licenciatura_IESA_UFG_-_atualizado_07maio2019.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Projeto Pedagógico de Curso, Licenciatura em Geografia, 2021(?). Documento enviado por e-mail por um professor do curso em 16 set. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO. Projeto Pedagógico de Curso, Licenciatura em Geografia, 2019. Disponível: https://sistemas.ufmt.br/ufmt.ppc/PlanoPedagogico/Download/234. Acesso em: 20 set. 2022.

Published

2024-09-19

How to Cite

SILVA, L. D.; SOUZA, V. C. de. DISCIPLINES OF EPISTEMOLOGY IN GEOGRAPHY: : BETWEEN AREA-SPECIFIC AND DIDACTIC-PEDAGOGICAL KNOWLEDGE IN GEOGRAPHY TEACHER TRAINING . Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 62, p. 797–826, 2024. DOI: 10.62516/terra_livre.2024.3424. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/3424. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)