DIVERSITY OF BODIES IN THE SUPERVISED STAGE

THE PAIN AND DELIGHT OF BEING WHAT YOU ARE.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3195

Keywords:

Diversidade, Corpo, estágio, espaço escolar

Abstract

During our journey as teachers at public educational institutions, we realized that the school space, to a large extent, is structured in educational policies and practices that daily reflect and perpetuate norms of gender and power that exclude or marginalize certain bodies and identities. The present study aims to understand to what extent the diversity of bodies interferes with the performance of undergraduate students during internships (observation and conducting). Thus, questionnaires were applied in the disciplines of Supervised Internship II and III, of the Degree in Geography, at the Regional University of Cariri – URCA. Therefore, it is considered that the experience of the internship in teacher education, by putting the body in the spotlight in its relationship with space, revealed that the school environment remains subjugated to the colonialist perspective, either in the established power relations or in the way of knowing and being of the subjects who are there.

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Author Biographies

Clesley Nascimento, Universidade Regional do Cariri URCA

Professora Adjunta da Universidade Regional do Cariri -URCA, Professora do Mestrado Profissional em Educação - MPEDU -URCA, Graduada em GEOGRAFIA BACHARELADO/ LICENCIATURA pela Universidade Estadual do Ceará - UECE, Pós- doutora em Educação Holística e Formação Docente pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual do Ceará - UECE. Doutora em GEOGRAFIA pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual do Ceará - UECE, Mestre em DESENVOLVIMENTO E MEIO AMBIENTE - Universidade Federal do Ceará -UFC (PRODEMA), Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Estadual do Vale do Acaraú - UVA . Professora Colaboradora do Mestrado Profissional em Educação - MPEDU da Universidade Regional do Cariri- URCA. Tem experiência na área de Ensino de Geografia, Educação e Educação Ambiental, atuando principalmente nas seguintes áreas: Prática de Ensino, Educação Holística, Educomunicação, Produção de Material Didático, Educação Ambiental, Planejamento e Gestão Ambiental, Resíduos Sólidos e Educação Especial.

Renata Silva Barbosa, Universidade Regional do Cariri URCA

He holds a degree in Geography from the State University of Paraíba (2011), a specialization in Human Rights from the Federal University of Campina Grande (2015), a master's degree in Geography from the Federal University of Pernambuco (2014), a PhD in Geography from the Federal University of Pernambuco (2019) and a Postdoctoral Internship of the INCT Research Program of the Metropolis Observatory from the Federal University of Pernambuco (2021). He has experience in the area of Human Geography, working mainly on the following topics: Geographical Epistemology, Urban Geography, Public Policies and Geography Teaching.

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Published

2024-02-23

How to Cite

NASCIMENTO, C.; SILVA BARBOSA, R. DIVERSITY OF BODIES IN THE SUPERVISED STAGE: THE PAIN AND DELIGHT OF BEING WHAT YOU ARE. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 60, p. 157–186, 2024. DOI: 10.62516/terra_livre.2023.3195. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/3195. Acesso em: 20 jan. 2025.