Sensing for seeing other cartographies

challenges and possibilities of using the tactile map in teaching geography to visually impaired students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3194

Keywords:

Ensino de Geografia, cartografia, inclusão

Abstract

In view of the various peculiarities present in the reality of the non-visually impaired in the school environment, it is necessary to problematize the multiple possibilities for constructing geographical knowledge. The students' understanding of geographical space is directly related to the teaching-learning process, where the tools that comprise this process are of fundamental importance. This study aims to highlight the potential of one of these possible tools, the tactile map. In this sense, we treat it as an enabling tool that allows for the construction of inclusive education. In this way, we seek to expand the understanding of the reality of individuals with visual impairments in their school context, enabling the identification of existing challenges in this process as well as the possible paths to be taken towards Inclusive Education.

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Author Biographies

Flora Antonia Soares Ribeiro, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestranda em Geografia pelo Programa de Pós Graduação em Geografia (PPGG) da Universidade Federal do Espírito Santo (início em 2021). Licenciada em Geografia (2021) pela Universidade Federal do Espírito Santo. Realiza pesquisas na área de Geografia da População, Geografia da Saúde e Cartografia com foco nas temáticas de desigualdade socioespacial, urbanização, saúde coletiva e pesquisa qualitativa e quantitativa. É membra do Laboratório de Geografia da Saúde (Ufes), do Grupo de Pesquisa Mobilidade Espacial da População (CNPq/UFES) e do Laboratório de análises geográficas, demográficas e da população (Lagedep).

Lucas Pereira Vieira, Ufes

Mestrando em Geografia pelo Programa de Pós Graduação em Geografia (PPGG) da Universidade Federal do Espírito Santo (início em 2022). Licenciado em Geografia (2021) pela Universidade Federal do Espírito Santo. Realiza pesquisas na área de Geografia e Fenomenologia, História do Pensamento Geográfico e Espistemologia. 

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Published

2024-02-23

How to Cite

SOARES RIBEIRO, F. A.; PEREIRA VIEIRA, L. Sensing for seeing other cartographies: challenges and possibilities of using the tactile map in teaching geography to visually impaired students . Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 60, p. 546–571, 2024. DOI: 10.62516/terra_livre.2023.3194. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/3194. Acesso em: 20 nov. 2024.