Residência Pedagógica no contexto do avanço das Reformas Neoliberais para a educação

Authors

  • Claudia Lúcia Costa UFCAT

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3191

Keywords:

Residência Pedagógica, Geografia, Políticas Educacionais, Neoliberalismo, Formação Inicial

Abstract

The article addresses the advancement of neoliberal policies for education in Brazil, the deepening dismantling of public education, Especially teachers formation degree undergraduate courses at public universities in the country, in a time frame from 2016 to 2022. The objective is to reacess the Initial Training Program - Pedagogical Residency in the context of these neoliberal reforms, pointing out the limits and perspectives of this Program for teacher training. This research is qualitative, based on both documentary and bibliographical research on the topic. Harvey (2008) and Antunes (2018) support the understanding of neoliberalism, Saviani (2010); Mendonça and Fialho (2020) and Straforini (2018) address discussions about public education in the face of neoliberal counter-reforms. The results reveal the limits and perspectives for critical teacher training today towards popular education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Políticas de formação docente para a educação básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 20, n. 62, jul./set. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206207

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 set. 2023.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 jun. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria CAPES no 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Diário Oficial da União, Brasília, 1 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Edital CAPES no 06/2018. Programa de residência pedagógica. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Edital CAPES no 02/2020. Programa de residência pedagógica. Brasília, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Proposta para Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica. Brasília, 2018.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e as bases da educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.

DUTRA, N. L. L.; BRISOLLA, L. S. Impactos e rupturas na educação superior brasileira após a Emenda Constitucional 95/2016: o caso dos institutos federais. FINEDUCA. Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre, v. 10, n. 7, 2020. DOI: https://doi.org/10.22491/fineduca-2236-5907-v10-79581

FALEIROS, Lucas Mellini. A Formação de Professores no Contexto da Sociedade Neoliberal. Revista Triângulo, Uberaba, MG, v. 15, n. 1, p. 47-58, jan./abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.18554/rt.v15i1.5872

GONDIM, Fernanda de Souza. Análise do Programa de Residência Pedagógica a partir da Pedagogia Histórico-Crítica. Dissertação (Mestrado Acadêmico Campus de Foz do Iguaçu). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Ensino, 2021.

HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Ed. Loyola, 2008.

MENDONÇA, S.; FIALHO, V. C. G. Reforma do Ensino Médio: velhos problemas e novas alterações. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, SP, v. 25, 2020. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v25e2020a4626

PIRES, M. de A.; CARDOSO, L. de R. BNC para formação docente: um avanço às políticas neoliberais de currículo. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 25, n. 55, p. 73-93, set./dez. 2020.

SAVIANI. D. educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. In: MALANCHEN, J.; MATOS, N. da S. D. de; ORSO, P. J. (org.). A pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas, SP: Autores Associados, 2020.

SILVA, Katia Augusta C. P. da; CRUZ, Shirleide P. A Residência Pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento: diálogos em educação, Rio Grande, RS, v. 27, n. 2, p. 227-247, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v27i2.8062

STRAFORINI, R. O Ensino de Geografia como Prática Espacial de Significação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, p. 175-195, 2018. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180037

Published

2024-02-23

How to Cite

COSTA, C. L. Residência Pedagógica no contexto do avanço das Reformas Neoliberais para a educação. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 60, p. 187–208, 2024. DOI: 10.62516/terra_livre.2023.3191. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/3191. Acesso em: 20 nov. 2024.