A (Re)produção dos saberes

educação e a cerâmica artesanal do distrito administrativo de Icoaraci, Belém - PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3155

Keywords:

Cerâmica artesanal, saberes tradicionais, educação, lugar

Abstract

Thinking about craftsmanship productions makes us glimpse the importance of human doing, the interpretation of nature and the expressiveness of thoughts. The research materialization had as its locus the Liceu school, with its bases in interdisciplinary teaching, guiding the formation of students in the appreciation of the subject-environment relationship, promoting various activities that are found in the local culture. Bibliographic research and exploratory field work were adopted as methodological procedures. We extract from its precepts a vision that favorably relates education and the cultural appreciation of art, having as a point of flow between traditional knowledge and the affective and experiential relationship with space. In this scenario, in a geographic bias, we point out the place as a fundamental concept for the analysis of the relationship between school and community, acting as a power to maintain the project and its effective character in the educational sense.

Author Biographies

João Victor Rocha Leão, UEPA - Universidade do Estado do Pará

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade do Estado do Pará (PPGG/UEPA)

Wanessa Viviane Paixão Farias, Universidade do Estado do Pará

Geografa e pesquisadora 

References

BEZERRA, Marcia. A urna bordada: artesanato e arqueologia na Amazônia contemporânea. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi, Belém, v. 15, n. 3, p. 01 - 17, 19 mar. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bgoeldi/a/VjcZFnQdfVP4qMDYh4nL3bH/?lang=pt. Acesso em: 29 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2178-2547-bgoeldi-2019-0124

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos CEDES, 2005, v. 25, n. 66, p. 227-247. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006

CALLAI, Helena Copetti. Escola, cotidiano e lugar. In: MARGARIDA, Marísia; BUITONI, Santiago. Geografia: Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 2010. v. 22, cap. 1, p. 25 - 42.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. O lugar no/do mundo. São Paulo: FFLCH, 2007.

CAVALCANTI, L. S. O Ensino de Geografia na Escola. 1. ed. Papirus Editora, São Paulo, 2012.

CAVALLO, Cristina; LUCK, Esther H. Design e ofícios artesanais na educação. In: Coleção Empreendedorismo e gestão para professores do ensino médio. Org.: MORAES, Joysi; MARIANO, Sandra R. H.; CUNHA, Robson M. Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.

CRISTINA M., Pescador. Tecnologias Digitais e Ações de Aprendizagem dos Nativos Digitais. V CINFE, Caxias Do Sul, 2010.

FORD, Raywen. Apreciação do artesanato e educação infantil. Revista Pro-posições, vol. 10, nº 3 [30]. Campinas: FE/Unicamp, novembro de 1999.

FRADE, Isabela. O neo-mar em comunicação. LOGOS: Comunicação e Artes, Rio de Janeiro, ed. 18, p. 110 - 127, 1º semestre de 2003.

FRAZZON, Lúcia Morosini. Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel. Revista Pedagógica, Chapecó, ed. 3, p. 7 - 32, 1999.

MOREIRA, Erika Vanessa; HESPANHOL, Rosângela Aparecida de Medeiros. O lugar como uma construção social. Revista Formação, [s. l.], ano 14, v. 2, p. 48 - 60, 2007. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/formacao/article/view/645/659. Acesso em: 15 jun. 2023.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa de Ausubel. Série Enfoques Teóricos, Porto Alegre, n. 10, p. 151 - 165, 1995.

SANTOS, Barbara de. Bordados, Artesanato e Educação. Orientador: Ana Angélica Medeiros Albano. 2016. 118 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

TAVARES, Auda Edileusa Piani; FIGUEIREDO, Silvio Lima. Saberes tradicionais e interculturalidade: o fazer cerâmica em Icoaraci, Pará. In: ALMEIDA, Oriana Trindade de; FIGUEIREDO, Sílvio Lima; TRINDADE JR, Saint-Clair Cordeiro da. Desenvolvimento e Sustentabilidade. Belém: NAEA, 2012. cap. 7, p. 102 – 115.

TAYANNE CID, Costa. Manifestações culturais do Pará no cotidiano escolar: reflexões sobre as práticas educativas dos professores do Liceu Escola de Artes e Ofícios “Mestre Raimundo Cardoso”. Orientador: Cezar Luís Seibt. 2017. 96 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.

TUAN, Y. FU. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo/Rio de Janeiro. Difel. 1980.

TUAN, Yi Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. Trad. Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1983.

VIEIRA, Eliete de L.; ALVES, Joel M. A.; PONTES Altem N. O artesanato de Icoaraci: um estudo sobre os indivíduos envolvidos no comércio de cerâmicas em Belém, Pará, Brasil. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, 2016.

Published

2024-02-23

How to Cite

ROCHA LEÃO, J. V.; PAIXÃO FARIAS, W. V. A (Re)produção dos saberes : educação e a cerâmica artesanal do distrito administrativo de Icoaraci, Belém - PA. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 60, p. 572–610, 2024. DOI: 10.62516/terra_livre.2023.3155. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/3155. Acesso em: 27 jul. 2024.