The Poti river (Teresina/PI) as a study object in the scope of school physical geography

the student-river-school relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3120

Keywords:

Physical Geography Teaching, Process of Teaching and Learning, River

Abstract

The teaching of physical and natural aspects in the context of School Geography, in addition to enabling thematic understanding, contributes to the understanding and relationship of students with the environmental dynamics of their daily lives. This study aims to discuss the importance of Teaching Physical Geography grounded in reality for an effective teaching and learning process, taking as an example four spatial clippings located in the lower course of the Poti river (Teresina/PI) and applying it in a class of a school in southeastern region of the city. Methodologically, there were theoretical-conceptual reading/analysis; selection and visits in four points of the Poti river; besides the use of QGis version 2.16 and photographic records. The results point to the diversity of local physical and natural elements, especially in the upstream-downstream direction, with geological-geomorphological influences as well as those related to drainage, vegetation and pedological aspects, contributing to necessary incorporations in the classroom, especially in classes of 6th grade of elementary school.

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Author Biographies

Edenilson Andrade Ferreira, UVA - Universidade Estadual Vale do Acaraú

Mestre em Geografia (2021-2023) pela Universidade Estadual do Vale do Acaraú - UVA, Especialista em Gestão Escolar; e em Educação Especial Inclusiva pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2021), Graduado em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal do Piauí (2012.1/2017.2), desenvolvendo, nos períodos 2017.1 e 2017.2 a monitoria na disciplina de Fotointerpretação em Geografia, além de participante de projetos de Iniciação Científica Voluntária e de Projeto BIAMA/PRAEC/UFPI. Atualmente é integrante dos grupos de pesquisa Planejamento e Gestão Ambiental em Bacias Hidrográficas (UVA) e Geomorfologia, Análise Ambiental e Educação da UFPI (GAAE/UFPI), desenvolvendo estudos sobre Ensino de Geografia, Recursos didáticos para o ensino de Geografia, Multiculturalismo, Meio ambiente urbano e Geotecnologias.

Ernane Cortez Lima, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2012) Pós-Doutorado em Geografia "Educação Ambiental Aplicada a Gestão Territorial em Comunidades Ribeirinhas e Litorâneas" pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2014). Possui graduação em Geografia/Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Ceará - UFC (1994), Especialização em Botânica pela Universidade Federal do Ceará - UFC (1994), Mestrado Acadêmico em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (20004). Pesquisador do CNPq, Líder do Grupo de Pesquisa Planejamento e Gestão em Bacias Hidrográficas. Atualmente é professor Adjunto K da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA com experiência na área de Geociências, com ênfase em Geomorfologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Bacias Hidrográficas, Meio Ambiente, Degradação Ambiental, Planejamento Ambiental e EIA/RIMA. Professor e Orientador do Mestrado Acadêmico em Geografia da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA.

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Published

2024-02-23

How to Cite

ANDRADE FERREIRA, E.; CORTEZ LIMA, E. The Poti river (Teresina/PI) as a study object in the scope of school physical geography: the student-river-school relationship. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 60, p. 512–545, 2024. DOI: 10.62516/terra_livre.2023.3120. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/3120. Acesso em: 20 nov. 2024.