Conteúdos em disputa: o debate sobre mulheres nas resenhas dos guias de livros didáticos de geografia entre 2011-2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2022.2334

Keywords:

Guides to Textbooks; Geography; Gender.

Abstract

The objective of this article is to identify how the gender theme is presented in geography textbooks guides, more specifically, in the reviews of each of the works approved and distributed to public schools throughout Brazil. The published guides for the final years of elementary school - 6th to 9th year - and high school - 1st to 3rd year - between 2011 and 2021 were adopted as temporality, as a result of the evaluation carried out in the National Textbook Program (PNLD. As a methodological process of investigation, key words were defined to be searched (gender, woman, female) to understand what has been exposed in these guides on gender. As a result, we perceive a fragility in the exhibition on the insertion of the theme. It is noteworthy that this object of analysis is important because Brazil has one of the largest textbook distribution programs in the world. The reviews analyzed here constitute the official guide published by MEC, used to guide the choice of teachers.

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Author Biographies

Carolina Da Silva Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestre em Geografia - PPGGEO-FFP/UERJ- (2021). Doutoranda em Geografia pela UERJ/Maracanã. Especialização em Produção de materiais didáticos e Metodologia do ensino de geografia. Possui graduação - Licenciatura em Geografia pela UERJ (2018). E graduação - Bacharel em Produção Cultural pela UFF (2019). Produz pesquisas na área dos estudos das geografias femininas, geografia cultural, violência de gênero, corpo feminino, espacialidades e circuitos espaciais da violência.

Denize de Aguiar Xavier Sepulveda, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

oordenadora Adjunta e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGedu) da UERJ/FFP. Professora Adjunta da Universidade do Rio de Janeiro no Departamento de Educação - FFP. Pós-doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ /PROPED (2016). Procientista (UERJ). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ (2012) . Possui Mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2003). Especialista em Educação Especial pela UFF (1995). Especialista em Psicopedagogia pela PUC-Rio (1997). Especialista em Educação Infantil pela PUC-Rio (1999).É bacharel e licenciada em História (1993). Sub-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Conservadorismo e a Educação Brasileira da UFF. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Gênero, Sexualidades e Diferenças nos Vários EspaçosTempos da História e dos Cotidianos da UERJ/FFP. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: homofobia, sexualidades, gêneros, didática, currículo, cotidiano escolar, fracasso escolar, avaliação, inclusão, exclusão, processo ensino-aprendizagem

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Published

2022-12-29

How to Cite

CORRÊA, G. S.; DA SILVA SANTOS, C. .; DE AGUIAR XAVIER SEPULVEDA, D. . Conteúdos em disputa: o debate sobre mulheres nas resenhas dos guias de livros didáticos de geografia entre 2011-2021. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 58, p. 312–355, 2022. DOI: 10.62516/terra_livre.2022.2334. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/2334. Acesso em: 22 dec. 2024.