TEACHING PROJECT PROPOSAL ON CLIMATE CHANGE IN SCHOOLS

:THINKING AND ACTING WITH EVERYDAY LIFE BASED ON LOCAL CLIMATE RISKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2022.2315

Keywords:

climate change, teaching, research, fieldwork, everyday life

Abstract

Climate change is one of the most appealing topics nowadays, and therefore its debate is of fundamental importance. Discussions about climate change in the BNCC (2017) appear very timid. The occurrence of the theme is presented only in the area of ​​Natural Sciences, but in a little explored way, in the field of Environmental Education. The objective of this text is to present a proposal for an investigative teaching project for basic education regarding the local climate risks that the school may be exposed to in the context of climate change. This proposal is justified due to the absence in the BNCC (2017) of proposals, projects or teaching contents that allow the construction and articulation of school practices with the theme. It is hoped that the school community can be involved both in the knowledge of its own reality and in the collective construction of school knowledge.

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Author Biographies

Darlan da Conceição Neves, UNICAMP

Doutorando em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Ensino e História de Ciências da Terra pela Universidade Estadual de Campinas - São Paulo (2018). Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus-Bahia (2015). Professor da rede municipal de São Paulo e do Centro Paula Souza (Escolas Técnicas de SãoPaulo). Atualmente desenvolve pesquisas relacionadas às mudanças climáticas no Ensino de Geografia, com ênfase no discurso, linguagens, raciocínio geográfico e produção de materiais didáticos.

Rafael Vinicius São José, Universidade Estadual de Campinas/Estudando de doutorado em Geografia

Geógrafo (Licenciado) pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Mestre em Ensino e História de Ciências da Terra pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutorando no Instituto de Geociências da UNICAMP. Linhas de pesquisa: Ensino e difusão da Climatologia e Riscos meteorológicos e climáticos.

Rogério Visquetti de Santana, Colégio Matter Dei/Professor de Química

Mestre em Ciência e Tecnologia Ambiental pela Universidade Federal do ABC (UFABC). Especialista em Meio Ambiente e Sociedade pela Fundação escola de Sociologia e Politica (FESPSP). Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Cruzeiro do Sul (2006). Atuou como técnico ambiental da Companhia de Tecnologia de Saneamento Ambiental e como professor professor assistente do Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas. É colaborador do Instituto Nacional de Metrologia, Qualidade e Tecnologia, sub relator da Associação Brasileira de Normas Técnicas - Sede, Professor nos Colégios Internacional Vocacional Radial e MaterDei. Tem experiência na área de Ciências Ambientais e Química, com ênfase em Ciências Ambientais, atuando principalmente nos seguintes temas: amostragem, coleta de amostras, meio ambiente, gestão da qualidade, determinação de campo e docência no ensino básico e superior.

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Published

2022-12-29

How to Cite

DA CONCEIÇÃO NEVES, D.; SÃO JOSÉ, R. V. .; VISQUETTI DE SANTANA, R. TEACHING PROJECT PROPOSAL ON CLIMATE CHANGE IN SCHOOLS: :THINKING AND ACTING WITH EVERYDAY LIFE BASED ON LOCAL CLIMATE RISKS. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 58, p. 251–286, 2022. DOI: 10.62516/terra_livre.2022.2315. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/2315. Acesso em: 22 dec. 2024.