THE CITY REPRESENTED AND DISCUSSED IN DRAWINGS BY STUDENTS OF THE TATAKTI KYIKATEJÊ INDIGENOUS SCHOOL – ALDEIA GAVIÃO – BOM JESUS DO TOCANTINS-PARÁ.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2022.2267

Keywords:

Teaching Geography, City, Drawing, Indigenous School

Abstract

The referent article shares the results of the analyzes that were made of the drawings about "city", produced during the Geography class, by students of the Tatakti Kykatejê indigenous school, located in an indigenous village in the municipality of Bom Jesus do Tocantins - Pará . The methodologies used were divided into two moments, 1) discussions and bibliographic analysis on the theme “City in the Teaching of Geography” and 2) Results of the students' drawings. The city is a dimension of lived experience, in which it presents the subjects' life places, which can be used to enhance the construction of significant knowledge in Geography classes, and can be explored for pedagogical and social purposes. Through this activity, it was possible to demonstrate the vision of indigenous students, who brought with them their conceptions and close relationship with cities, demystifying as if the city were something so far away, deconstructing the generic stereotype associated with them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dionel Barbosa, UFT

Mestrando em Geografia na Universidade Federal do Tocantins (UFT) e Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Jonatan Carneiro de Jesus, Unifesspa

Graduando em Geografia na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa).

Robson Alves dos Santos, Unifesspa

Doutor em Geografi a pela UFG/Goiânia , Mestrado e Graduação em Geografi a pela UFG (Campus Catalão). Atualmente é professor efetivo da Universidade Federal do Sudeste do Pará (UNIFESSPA) Unidade Marabá.

Marcus Vinicius Mariano de Souza, Unifesspa

Doutor em Geografi a pela Universidade Federal de Uberlândia (2015), com período sanduíche na Universidade de Lisboa, Portugal.Mestre em Geografi a (2009) e graduação (licenciatura e bacharelado) também pela Universidade Federal de Uberlândia (2006). Atualmente é professor efetivo da Universidade Federal do Sudeste do Pará (UNIFESSPA) Unidade Marabá.

References

AGUILAR, Flor Magali Lopez; NORDER, Luiz Antonio. A escola na cidade e a escola na aldeia: a criação do colégio estadual indígena benedito rokag, terra indígena kaingang apucaraninha (tamarana/pr). Espaço Ameríndio, v. 10, n. 2, p. 11, 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-6524.66580

AMPARO, s. dos s. (2013). Questão indígena como questão urbana: notas para a construção de uma problemática geográfica. ensaios de geografia, 1(2), 32-58. recuperado de https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/36242. DOI: https://doi.org/10.22409/ensaiosgeo2012.v1i2.a21925

CALLAI, Helena Copetti. A Geografia ensinada: os desafios de uma educação geográfica. In: Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de Geografia. Orgs. MORAIS, Eliana Marta Barbosa de & MORAES, Loçandra Borges de. Goiânia: Editora Vieira, NEPEG, 2010.

CARLOS, A. F. A.. I Simpósio Nacional de Geografia Urbana. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, v. 15, 1989.

CARLOS, A. F. A. A prática espacial urbana como segregação e o direto á cidade como horizonte utópico. In: Pedro Vasconcelos;Roberto Lobato Correa; Silvana Pintaudi. (Org.). A cidade contemporânea: segreagação espacial. 1ªed.São Paulo: Editora Contexto, 2013, v. , p. 95-110.

CARVALHO SOBRINHO, Hugo. A CIDADE E O ENSINO DE GEOGRAFIA: significação a partir das práticas espaciais cotidianas. Itinerarius Reflectionis, v. 14, n. 2, p. 01-12, 2018. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v14i2.53675

CARVALHO, A. M. P. et al. Ciências no ensino fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 2007.

CAVALCANTI, L. S. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.

CAVALCANTI, L. S. Jovens escolares e sua Geografia: Práticas espaciais e percepção no/do cotidiano da cidade. In: CAVALCANTI, Lana de Souza; CHAVEIRO, Eguimar Felício; PIRES, Lucineide Mendes (Org.). A cidade e seus Jovens. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2015. p. 13-29.

CAVALCANTI, L. S. Jovens escolares e a cidade: concepções e práticas espaciais urbanas cotidianas. Caderno Prudentino de Geografia, n. 35, p. 74-86, 2013.

CAVALCANTI, L. S.. Geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de Geografia para a vida urbana cotidiana.- Reimpressão. 5. ed. Campinas-SP: Editora Papirus, 2012. 190p.

COHN, Clarice. A cultura nas escolas indígenas. In: CARNEIRO DA CUNHA, Manuela; NIEMEYER CESARINO, Pedro (Org.). Políticas culturais e povos indígenas. São Paulo: Unesp, 2014. p. 313-336.

CORRÊA, Roberto Lobato. O Espaço Urbano. São Paulo, Ática, 1989.

DANTAS, Thiago Calheiros; DOS SANTOS, Maria Francineila Pinheiro; DA SILVA, Ana Paula Lopes. O DESENHO COMO RECURSO DIDÁTICO NO ENSINO DE GEOGRAFIA. Revista Contexto Geográfico, v. 1, n. 2, p. 52-61, 2016. DOI: https://doi.org/10.28998/contegeo.1i2.6093

FURTADO, Tanara Forte; KAERCHER, Nestor André. Educação geográfica nos anos iniciais do ensino fundamental: a percepção infantil sobre a diferenciação social em espaços da cidade. Revista Signos Geográficos, v. 3, p. 1-21, 2021.

FREIRE, Paulo, 1921 – 1997 Política e educação: ensaios / Paulo Freire. – 5. ed - São Paulo, Cortez, 2001. (Coleção Questões de Nossa Época ; v.23)

Instituo Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo demográfico 2010.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo Escolar, 2015. Brasília: MEC, 2015.

JULIASZ, P. C. S.; ALMEIDA, R. D. As relações entre desenho e representação espacial na infância: um estudo sob a ótica da teoria sócio-cultural e das relações tempo-espaço-corpo. In: I Congresso Barsileiro de Organização do Espaço e X Seminário de Pós Graduação em Geografia da Unesp - Rio Claro, 2010, Rio Claro.

LIMA, Janete Aparecida de; THOMAZ, Sérgio Luiz. O estudo do lugar e a formação do aluno cidadão. In: PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense: produções didático pedagógica, 2008. Curitiba: SEED/PR., v. 2, 2011. (Caderno PDE). Acesso em: dezembro de 2021.

LEFEBVRE, H. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo: Ed. Ática, 1991. P 5 – 76

MALHEIRO, Tatiane de Cássia Costa. (Etni)Cidade Indígena na Amazônia : Por uma geografia do contato interétnico. Niterói, 2019. Tese (doutorado)-Universidade Federal Fluminense, Niterói,

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa crítica. Porto Alegre: Instituto de Física/Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005.

MOTA, Lúcio Tadeu (org.). As cidades e os povos indígenas. Mitologias e visões. Maringá: EDUEM, 2000.

NIMUENDAJÚ, Curt. Os Apinayé. Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi, 1956.

NUNES, Eduardo Soares. Aldeias urbanas ou cidades indígenas? Reflexões sobre índios e cidades. 2010. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-6524.8289

OLIVEIRA JR., Wenceslao Machado de. A produção da escuta a partir de imagens. In: ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICA DE ENSINO DE GEOGRAFIA, 8., 2005, Dourados. Anais... Dourados, 2005. p. 1-25.

Pesquisa nacional por amostra de domicílios: PNAD: microdados. Rio de Janeiro: IBGE, 2015.

TRINDADE JR., S. C.; PEREIRA, J. C. C. Reestruturação da rede urbana e importância das cidades médias na Amazônia oriental. In: SPOSITO, M. E (org.). Cidades médias: espaços em transição. São Paulo: Expressão Popular, 2007. p. 313-342.

Published

2022-12-29

How to Cite

BARBOSA, D.; CARNEIRO DE JESUS, J.; ALVES DOS SANTOS, R.; VINICIUS MARIANO DE SOUZA, M. THE CITY REPRESENTED AND DISCUSSED IN DRAWINGS BY STUDENTS OF THE TATAKTI KYIKATEJÊ INDIGENOUS SCHOOL – ALDEIA GAVIÃO – BOM JESUS DO TOCANTINS-PARÁ. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 58, p. 356–382, 2022. DOI: 10.62516/terra_livre.2022.2267. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/2267. Acesso em: 18 sep. 2024.