Projeto "ZinesLiteratura": fanzines como proposta metodológica para o Ensino de Geografia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2021.2237

Keywords:

Ensino de Geograifa, Lugar, Material Didático, Fanzines, Educação

Abstract

This article proposes contributions to the teaching of geography, based on an experience report of the “ZinesLiteratura” Project. The project that has been working since 2016 in the production of Fanzines as alternative media, seeks to convey geographic knowledge of the readers' place, which articulates a methodology of approach and construction of individuals involved, based on geographic literacy. This text summarizes the historical context of Fanzine in Brazil and other societies, as well as opening a discussion about its definition. The main objective is to show the evolution of the project, as well as to indicate what are the contributions to an emancipatory education from the production of fanzines as didactic material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRAUS, Gazy. Gênese, história e importância das publicações independentes do Brasil e do mundo: Os Fanzines e as Revistas Alternativas. In: Encontro Nacional da Rede Alfredo de Carvalho, nº 1, 2003 (Rio de Janeiro-RJ). Disponível em: < http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/encontros-nacionais/1o-encontro-2003-1>

ASSUMPÇÃO, D. J. Fernandes; PINA, E. Menezes; JUNIOR, J. C. P. de Souza. Fanzine como mídia alternativa: uma análise do cenário belemense. Revista ALTERJOR. São Paulo, V. 02, Ed. 04, Ano 02, p.1-19. 2011.

BORBA, Juliana Severino de. A confecção de fanzines como recurso didático no ensino de sociologia para ensino médio. 2015. 23f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Sociais), Centro de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, 2015.

CALLAI, H. C.; CAVALCANTI, L. S.; CASTELLAR, S. M. V. Lugar e cultura urbana: um estudo comparativo de saberes docentes no Brasil. Terra Livre, v. 1, n. 28, p. 91-108, 2007.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos / Lana de Souza Cavalcanti. – Campinas, SP – Papirus, 1998. – (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

CAVALCANTI, Lana de Souza. O olhar geográfico em formação: Jovens Estudantes de Geografia e desafios urbanos contemporâneos. In: PAULA, A. F. de Assis, CAVALCANTI, Lana de Souza, PIRES, L. M. (Org.) Os Jovens e suas Espacialidades. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2016, p. 121-142.

CORRÊA, Roberto Lobato et al. O espaço urbano. São Paulo: Editora Ática, 1989.

HARVEY, D. 1992. Condição Pós-Moderna. São Paulo. Loyola.

LEITE, Adriana Filgueira. O lugar: duas acepções geográficas. Anuário do Instituto de Geociências, v. 21, p. 9-20, 1998. DOI: https://doi.org/10.11137/1998_0_9-20

RAMONE, Marcus. Há 50 anos: uma breve história do primeiro fanzine brasileiro. Universo HQ. 2015. Disponível em: < https://universohq.com/universo-paralelo/ha-50-anos-uma-breve-historia-do-primeiro-fanzine-brasileiro >.

ROCHA, Samir A. Geografia Humanista: história, conceitos e o uso da paisagem percebida como perspectiva de estudo. Editora UFPR, n. 13, p. 19-27, 2007, Curitiba. DOI: https://doi.org/10.5380/raega.v13i0.7670

PEREIRA, D. Paisagens, lugares e espaços: A geografia no ensino básico. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, n. 79, p. 9-21, 2003.

SANTOS, M. Por uma outra Globalização. Do pensamento único à consciência universal. São Paulo/Rio de janeiro: Record, 2001 (6ª edição).

TUAN, Yi-Fu. 1983. Espaço e Lugar. São Paulo. Difel.

Published

2022-03-30

How to Cite

SALVI, B. F.; SILVA YABUKI, D. . Projeto "ZinesLiteratura": fanzines como proposta metodológica para o Ensino de Geografia. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 56, p. 246–278, 2022. DOI: 10.62516/terra_livre.2021.2237. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/2237. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos