From Digital Labor to Platformized Education

Reflections on the Impacts of Digital Neoliberalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2024.3688

Keywords:

Trabalho digital, Ensino plataformizado, Neoliberalismo digital.

Abstract

This article discusses the relationship between the digitalization of education and transformations in the labor market, situated within the context of the current digital neoliberalism. Its aim is to frame the advance of digital technologies over education and work as manifestations of the productive reconfigurations associated with the Fourth Industrial Revolution. To achieve this, a methodology is employed that involves documentary analysis of international organizations, as well as a case study of Paraná, as a process of territorializing the observed phenomenon. Based on these findings, we conclude that the digitalization of education emerges as a new form of social control by the state, and a driving force of the data economy, while simultaneously constituting the new info-proletarian working class

Downloads

Author Biography

Carolina Batista Israel, Universidade Federal do Paraná

Professora do Departamento de Geografia da UFPR e Coordenadora do Núcleo Curitiba do Observatório das Metrópoles (INCT). Pós-doutorado pela USP (2022). Pós-doutorado pela UFPR (2020). Doutora em Geografia Humana pela USP (2019), ganhou o Prêmio CAPES de Tese em 2020 e recebeu Menção Honrosa no Prêmio Tese de Destaque USP no mesmo ano. Mestra pela UFPR (2010). Graduada em Geografia pela UNESP (2005).

References

ALAUZEN, Marie. Plis et replis de l’État plateforme. Enquête sur la modernisation des services publics en France. Tese de Doutorado, Paris Sciences et Lettres (ComUE), 2019. Disponível em: <https://theses.fr/2019PSLEM037>.

ANTUNES, Ricardo. O Privilégio da Servidão. São Paulo: Boitempo Editorial, 2020a.

______. Trabalho intermitente e uberização do trabalho no limiar da indústria 4.0. In: ANTUNES, Ricardo (Org.). Uberização, trabalho digital e indústria 4.0. São Paulo: Boitempo Editorial, 2020b.

BANCO MUNDIAL. Informe sobre el Desarrollo Mundial 2019: La naturaleza cambiante del trabajo, cuadernillo del “Panorama general”. Banco Mundial : Washington, DC, 2019. Disponível em : https://documents1.worldbank.org/curated/en/767331554985479543/pdf/Main-Report.pdf.

BANCO MUNDIAL. Reimaginando as Conexões Humanas: Tecnologia e Inovação em Educação no Banco Mundial. Banco Mundial: Whashington, DC, 2020. Disponível em: <https://documents1.worldbank.org/curated/en/897971624347696117/pdf/Reimagining-Human-Connections-Technology-and-Innovation-in-Education-at-the-World-Bank.pdf>.

BANCO MUNDIAL. World Development Report 2021: Data for Better Lives. Banco Mundial: Washington, D.C, 2021.

BAUMAN, Zygmunt; LYON, David. Vigilância líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

COULDRY, Nick; MEJIAS, Ulises A. The Costs of Connection: How Data Is Colonizing Human Life and Appropriating It for Capitalism. 1ª edição. Stanford: Stanford University Press, 2019. DOI: https://doi.org/10.1515/9781503609754

RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Ch’ixinakax utxiwa: uma reflexão sobre práticas e discursos descolonizadores. 1. ed. São Paulo: n-1 edições, 2021.

FALS BORDA, Orlando. La Investigación Participativa y la Geografia. In: HERRERA FARFÁN, Nicolás Armando; LÓPEZ GUZMÁN, Lorena (Orgs.). Ciencia, compromiso y cambio social: antología. 2a. ed. Montevideo: Lanzas y Letras, 2014. (Coleccion Pensamiento Latinoamericano).

GIROTTO, Eduardo Donizeti. DOS PCNS A BNCC: O ENSINO DE GEOGRAFIA SOB O DOMÍNIO NEOLIBERAL / FROM PCNS TO BNCC: THE GEOGRAPHY TEACHING UNDER THE NEOLIBERAL DOMAIN. Geo UERJ, v. 0, n. 30, p. 419–439, 2017. DOI: https://doi.org/10.12957/geouerj.2017.23781

GONÇALVES, Maria Dativa de Salles; SANTOS, Jussara Maria Tavares Puglielli; GOUVEIA, Andréa Barbosa; et al. A presença do Banco Mundial e do Banco Interamericano no financiamento do ensino fundamental e médio na Rede Estadual de Ensino do Paraná. Educar em Revista, p. 71–99, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.300

GRAHAM, Mark; ANWAR, Amir. Trabalho digital. In: ANTUNES, Ricardo (Org.). Uberização, trabalho digital e indústria 4.0. São Paulo: Boitempo Editorial, 2020.

LIPIETZ, Alain. Audácia – uma alternativa para o século XXI. São Paulo: Nobel, 1991.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Desafios culturais da comunicação à educação. Comunicação & Educação, n. 18, p. 51–61, 2000. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i18p51-61

MELGAREJO, Mariano Moura; SHIROMA, Eneida Oto. O projeto de educação do Banco Interamericano de Desenvolvimento. Roteiro, v. 44, n. 3, 2019. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v44i3.20896

KATUTA, Ângela Massumi. Reformas educacionais: retrocessos e resistências na atual conjuntura brasileira. Caderno Prudentino de Geografia, v. 4, n. 42, p. 14–44, 2020.

MACHADO, Sidnei. O trabalho controlado por plataformas digitais: Curitiba, PR: Universidade Federal do Paraná, 2022.

MBEMBE, Achille. Brutalisme. Paris: La Découverte, 2020. DOI: https://doi.org/10.3917/dec.mbemb.2020.01

PALTRINIERI, Luca. Biopolitics in the Twenty-First Century: The Malthus–Marx Debate and the Human Capital Issue. In: BONDITTI, Philippe; BIGO, Didier; GROS, Frédéric (Orgs.). Foucault and the Modern International. New York: Palgrave Macmillan US, 2017, p. 239–259. DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-56153-4_14

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2006.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho didático e história da educação: enfoque histórico-pedagógico. In: BRITO, Silvia Helena Andrade de; CENTENO, Carla Villamaina; LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval (org.). A Organização do Trabalho Didático na História da Educação. Campinas: Autores Associados, 2010.

SHAW, Ian Graham Ronald; DIXON, Deborah P.; JONES, John Paul. Theorizing Our World. In: GOMEZ, Basil; JONES, John Paul (Orgs.). Research Methods in Geography: A Critical Introduction. Chichester; Malden: Wiley-Blackwell, 2010.

SRNICEK, Nick. Platform Capitalism. 1ª edição. Cambridge: Polity Press, 2016.

SCHWAB, Klaus. A Quarta Revolução Industrial. 1a edição. Bauru: Edipro, 2016.

TOLEDO, Iuri. Uma nova reestruturação produtiva pós-crise de 2008. In: ANTUNES, Ricardo (Org.). Uberização, trabalho digital e indústria 4.0. São Paulo: Boitempo Editorial, 2020.

ZUBOFF, Shoshana. A Era do Capitalismo de Vigilância. 1a edição. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2021.

Published

2025-03-20

How to Cite

ISRAEL, C. B. From Digital Labor to Platformized Education: Reflections on the Impacts of Digital Neoliberalism. Terra Livre, [S. l.], v. 2, n. 63, p. 183–220, 2025. DOI: 10.62516/terra_livre.2024.3688. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/3688. Acesso em: 29 mar. 2025.