MEANINGS AND PROPOSALS OF THE SUPERVISED INTERNSHIP IN GEOGRAPHY FROM DIFFERENTIATED TEACHING CONTEXTS

Authors

  • Mario Pires Simão Faculdade de Formação de Professores da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (FFP/UERJ)
  • Gabriel Siqueira Corrêa Universidade do Estado do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-1448-7791

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3473

Keywords:

Supervised internship, differentiated education, teacher training

Abstract

In this article we will present the supervised internship experience, focusing on issues involving differentiated education, that is, practices associated with different territorialities such as rural and indigenous education, non-formal education; cultural practice initiatives, and contemporary agendas that have gained space at school, such as the debate on race and gender. Thus, the objective is to identify the potential of the supervised internship as a place of political and geographical training, based on a debate on differentiated education. In this direction, we will report the practices and possibilities of this field, based on the experiences obtained during teaching in supervised internship IV, a subject offered by the Geography undergraduate course, offered at the State University of Rio de Janeiro, at the Faculty of Teacher Training , taking as a time frame the practices developed between 2014 and 2023.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Siqueira Corrêa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Gabriel Siqueira Corrêa é graduado em Geografia pela Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Realizou seu mestrado e doutorado em Geografia na Universidade Federal Fluminense, e pós-doutorado na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É Professor Adjunto vinculado ao Departamento de Geografia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Faculdade de Formação de Professores). Também faz parte do Programa de Pós Graduação em Geografia da UERJ/FFP, atuando tanto na linha de poder como na linha de ensino.Atualmente coordena o NETEN (Núcleo de estudos em Territorialidades negras e ensino de Geografia) debatendo os seguintes temas: Relações Raciais e Geografia; Lei 10.639/03; lutas quilombolas no Brasil e o Branqueamento do Território. 

References

AGENDA JUVENTUDE BRASIL. Secretaria Nacional de Juventude. Pesquisa Nacional sobre perfil dos jovens brasileiros. Brasília, 2014.

ALMEIDA, M. I. de; PIMENTA, S. G. (orgs). Estágios supervisionados na formação docente: educação básica e educação de jovens e adultos. São Paulo: Editora Cortez, 2014.

ANDRADE, M.; LIMA, A. (et al.) A diferença que desafia a escola: a prática pedagógica e a perspectiva intercultural. Rio de Janeiro: Quartet, 2009.

ANDRADE, Rodrigo Coutinho. A Educação de Jovens e Adultos e o Programa Nova EJA: um olhar analítico sobre a categoria trabalho para formar trabalhadores. Revista Tamoios, São Gonçalo/RJ, ano 10, n. 2, p. 35-56, jul/dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2014.13078

ANJOS, R. S. A.. África, A Educação Brasileira e a Geografia. In: SECAD-MEC. (Org.). Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília-DF: MECBID-UNESCO, 2005a, v. 1, p. 167-184.

BATISTA, C. R.; CAIADO, K. R. M.; JESUS, D. M. (orgs) Educação especial: diálogo e pluralidade. - 3 ed. - Porto Alegre: Mediação, 2015

BUTLER, j. Os sentidos do sujeitos. Coordenação de tradução: Carla Rodrigues - 1 ed. - Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

CALDART, R. S. Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2000

______________Educação em movimento: formação de educadores e educadoras do MST. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1997.

CANDAU, V. M. F., OLIVEIRA, L. F.. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista | Belo Horizonte | v.26 | n.01 | p.15-40 | abr. 2010 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002

CARRIL, L. F.. Os desafios da educação quilombola no Brasil: o território como contexto e texto. In: Revista Brasileira de Educação. V. 22. N. 69, abr-jun/2017. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017226927

CIAVATTA, M.; RUMERT, S. M.. As implicações políticas e pedagógicas do currículo na Educação de Jovens e Adultos integrada à formação profissional. Revista CEDES, Campinas, v. 31, n. 111, p. 461-480, abr-jun, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000200009

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Parecer CNE/CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação de Jovens e Adultos, 2000.

FARAGE, E.; SANTO, A. M.O. (orgs) Educação Pública no conjunto de favelas da Maré: desafios e potencialidades. 1. ed. - Rio de Janeiro: Mórula Editora, 2023.

FIABANI, A. As diretrizes curriculares nacionais para educação escolar quilombola: a necessária ruptura de paradigmas tradicionais Revista Identidade. São Leopoldo | v.18 n. 3, ed. esp. | p. 345-356 | dez. 2013.

FORQUIN, J.C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Tradução de Guacira Lopes - Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1993.

FRAGA, P. C. P.; IULIANELLI, J. A. S. (orgs) Jovens em tempo real. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

FREIRE, L.L.; CUNHA, N. V. (orgs) Educação e favela: refletindo sobre antigos e novos desafios. Rio de Janeiro: Consequência Editora, 2022.

KOHAN, W. O. Uma escola filosófica popular? In: GALLO, S.; MENDONÇA, S. (orgs) A escola: uma questão pública. - 1. ed. São Paulo: Parábola, 2020.

KUENZER, A.Z. Ensino médio e profissional: as políticas do Estado neoliberal. - 2. ed. - São Paulo: Cortez Editora, 2000 (Coleção Questões da Nossa Época: v. 63)

LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares. As razões do improvável. Tradução de Ramon A. Vasques e Sonia Goldfeder. São Paulo: Editora Ática, 1997.

LANDER, E. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspecteivas Latino-Americanas. Coleção Sur Sur. Buenos Aires, Argentina: CLACSO, 2005.

MOLINA, M. C.; FREITAS, H. C de A. (orgs) Educação do Campo. Revista Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 1-177, abr.2011.

MOREIRA. R. O discurso do avesso: para a crítica da geografia que se ensina. - São Paulo: Contexto Editora, 2014.

MRECH, Leny Magalhães. Educação Inclusiva: realidade ou utopia. Artigo apresentado em seminário sobre educação inclusiva na Faculdade de Educação da USP, maio de 1999.

NOGUEIRA, Ruth E. Motivações hodiernas para ensinar geografia: representação do espaço para visuais e invisuais. Florianópolis, [s.n], 2009.

NOVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. In: Revista Educação & Realidade. V. 44, n. 3. 2019 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910

PASSINI, E. Y.; PASSINI, R.; MALYSZ, S.T. (orgs). Prática de Ensino de Geografia e estágio supervisionado. 2. ed. - 2ª reimpressão - São Paulo: Contexto Editora, 2013.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

PAULA, F. M.A.; CAVALCANTI, L.S.; PIRES, L. M. (orgs). Os jovens e suas espacialidades. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2016

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? - 11. ed. - São Paulo: Cortez Editora, 2012.

RAHME, Mônica Ma. Farid, MRECH, L. M. Os efeitos da inserção escolar para alunos pouco convencionais. Estudos de Avaliação em Educação. São Paulo, v.25, n. 57, PP. 114-137, Ano 2014. DOI: https://doi.org/10.18222/eae255720142826

RATTS, A. J. P., RODRIGUES, A. P. C., VILELA, Benjamim P., CIRQUEIRA, D. M. Representação da Áfica e da população negra nos livros didáticos de Geografia. Revista da Casa de Geografia de Sobral, Sobral, v. 8/9, n.1, p. 45-59, 2006/2007.

RATTS, A. Geografia, relações étnicoraciais e educação: a dimensão espacial das políticas de ações afirmativas no ensino. Revista Terra Livre. São Paulo/SP. Ano 26, v.1, n.34, p.125-140. Jan-jun/2010.

RESENDE, M. S. A geografia do aluno trabalhador: caminhos para uma prática de ensino. São Paulo: Edições Loyola, 1989

REIS, Maira Lopes. Estudos de gênero na Geografia: uma análise feminista daprodução do espaço. In: Espaço e Cultura, Uerj, RJ, n.38, jul/dez/2015 DOI: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2015.29067

RIBEIRO, M.J.L. (org). Educação especial e inclusiva: teoria e prática sobre o atendimento à pessoa com necessidades especiais. Prefácio Marinés Saraiva. Maringá,PR: Eduem, 2012.

SAVIANI, D. A pedagogia no Brasil: história e teoria. - 2 ed. - Campinas,SP: Autores Associados, 2012 (Coleção memória da educação)

SANTOS, Mônica Pereira dos. Educação inclusiva: redefinindo a educação especial. Revista Ponto de Vista, Florianópolis, n. ¾, p. 103-118, ano 2002.

SANTOS, R. E. Ensino de Geografia e currículo: questões a partir da lei 10.639. In: Terra Livre São Paulo/SP, Ano 26, V.1, n. 34, p. 141-160,jan-jun/2010

SOUZA E SILVA, J. “Por que uns e não outros”. Caminhada de jovens pobre para a universidade. Rio de Janeiro: Sete Letras, 2003.

STRECK, D (org). Fontes da pedagogia latino-americana: uma antologia. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

STRECK, D; ESTEBAN, M.T. (orgs). Educação Popular: lugar de construção social coletiva. - Petrópolis, RJ: Vozes Editora, 2013.

TARDIF M; LESSARD C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução de João Batista Kreuch. 9 ed. - Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2014

TAVARES, M.T.; ALVARENGA, M.S.; SILVA, C.A. (orgs) Educação popular, movimentos sociais e formação de professores: os 50 anos do golpe militar de 1964 e a mobilização dos inéditos viáveis no campo social e educativo. 1.ed. - São Paulo: Outras Expressões, 2015.

TURRA NETO, Nécio. Slam Quilombo de Dandara de Presidente Prudente – SP: um território insurgente e suas práticas educativas (artigo ainda não publicado.

VALLA, V. V. (org.) Educação e favela: políticas para as favelas do Rio de Janeiro, 1940-1985. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1986

Published

2024-06-14

How to Cite

PIRES SIMÃO, M. .; CORRÊA, G. S. MEANINGS AND PROPOSALS OF THE SUPERVISED INTERNSHIP IN GEOGRAPHY FROM DIFFERENTIATED TEACHING CONTEXTS. Terra Livre, [S. l.], v. 2, n. 61, p. 247–287, 2024. DOI: 10.62516/terra_livre.2023.3473. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/3473. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)