O CERRADO NO CONTEXTO DA VEGETAÇÃO BRASILEIRA

CONTRIBUIÇÕES PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2024.3372

Keywords:

Ensino de Geografia, Vegetação, Cerrado, Componentes físico-naturais

Abstract

This text presents a reflection on the relationship between the physical-natural component vegetation and its teaching in Basic Education in schools located in the morphoclimatic domain of the Cerrado. From the discussions based on the concept of vegetational diversity, it aims to highlight the importance of teaching this component taking into account problems situated in students’ daily lives. As a research methodology based on a qualitative approach, a bibliographical survey was carried out, analysis of the curriculum and geography textbooks, as well as interviews with geography female teachers who work in the final years of elementary school. It is concluded that the vegetation needs to be approached in an interconnected way with the other physical-natural components of the geographical space; that this perspective must underpin Geography classes; and that its teaching must be referred from the students’ daily lives. Seeking to recognize the importance of its analysis for understanding geographical space and, consequently, its significance for the development of students’ geographical thinking.

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Author Biographies

Clara Lúcia Francisca de Souza, Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Geografia IESA/UFG

Mestra em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGeo) do Instituto de Estudos Socioambientais (IESA) da Universidade Federal de Goiás (UFG), Especialista em Educação em Astronomia (Planetário/IESA/UFG), Especialista em Educação para Diversidade e Cidadania (Faculdade de Direito/UFG). Licenciada em Geografia pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) e Bacharela em Geografia (UFG). É integrante do Laboratório de Estudos e Pesquisa em Ensino de Geografia (LEPEG), do Núcleo de Ensino e Pesquisas em Educação Geográfica (NEPEG) e do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Geografia, Ensino e Ambiente (NúcleoGEA). Atualmente doutoranda do Programa de Pós-graduação em Geografia – PPGeo/IESA/UFG.

Eliana Marta Barbosa de Morais, Universidade Federal de Goiás

Doutorado em Geografia pela Universidade de São Paulo (USP), com doutorado sanduíche pela Universidade Autônoma de Madri. Mestrado, Bacharelado e Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). É professora adjunta da UFG, atuando na Graduação e na Pós-graduação em Geografia no  Instituto de Estudos Socioambientais (IESA) e como pesquisadora no Laboratório de Estudos e Pesquisa em Ensino de Geografia (LEPEG), Núcleo de Ensino e Pesquisas em Educação Geográfica (NEPEG) e no Núcleo de Estudos e Pesquisa em Geografia, Ensino e Ambiente (NúcleoGEA). Pesquisa na área de ensino de Geografia, formação de professores e componentes físico-naturais.

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Published

2024-09-19

How to Cite

SOUZA, C. L. F. de; MORAIS, E. M. B. de. O CERRADO NO CONTEXTO DA VEGETAÇÃO BRASILEIRA: CONTRIBUIÇÕES PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 62, p. 827–589, 2024. DOI: 10.62516/terra_livre.2024.3372. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/3372. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos