Estágio Curricular das Licenciaturas como zonas de fronteiras

descrições e interpretações

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2021.2219

Keywords:

Undergraduate Curriculum Traineeship, Border Zones, Teacher Training

Abstract

The Undergraduate Curricular Internships unveil as a field of dispute and construction of meaning for teacher education. In the meantime, undergraduates move between school and university and, in these constant crossing, passersby cross the boundaries of teaching and spread between the border areas. Therefore, the experiences of curricular internships are not limited to the legal determinations imposed by lawmakers or official documents, but they open up to the countless possibilities that the encounters and disagreements of the border zones promote for the undergraduates who, strained by the crossing of internships, can rebuild all the senses they carry with them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BHABHA, H. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG. 1989.

FERNANDES, M. A. Consciência, vivência e vida: um percurso fenomenológico. In: Revista de abordagem gestáltica. v. 16, n. 1, jan/jul, 2010, p. 29-41. DOI: https://doi.org/10.18065/RAG.2010v16n1.4

FERRAÇO, C.E. Pesquisa com o cotidiano. Educação e Sociedade. Campinas, v. 28, n. 98, p.73-95, jan-abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000100005

FRIGÉRIO, R. C. Oficinas Pedagógicas de Geografia: Costurando narrativas de experiência da vida docente, Campinas-SP, 2018. 213f. Tese (Doutorado em Geografia) - Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

KENSKI, I. M. A vivência escolar dos estágios e a prática de pesquisa nos estágios supervisionados. In: PICONEZ, S. C. B. (Org.). A Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. 10ed. Campinas: Papirus, 1991, v. 01, p. 39-52.

OLIVEIRA JUNIOR, W. M. Encontros em zonas de fronteiras: contaminações entre estágio supervisionado e linguagens. Teoria & Prática (Campinas), v. 35 n. 69, p. 133-147, 2017. DOI: https://doi.org/10.34112/2317-0972a2017v35n69p133-147

PAIS, J. M. Vida Cotidiana: Enigmas e Revelações. São Paulo: Cortez, 2003. 272p.

PICONEZ, S. C. B. A Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado: aproximação da realidade escolar e a prática da reflexão. In: PICONEZ, S. C. B. (Org.). A Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. 10ed.Campinas: Papirus, 1991, v. 01, p. 15-38.

PONTUSCHKA, N. N. A formação inicial do Professor de Geografia. In: PICONEZ, S. C. B. (Org.). A Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. 10ed. Campinas: Papirus, 1991, v. 01, p. 101-124.

SANTOS, I. S. dos. Formação docente em Geografia: antagonismos e conhecimentos acadêmicos e escolares no Estágio Supervisionado. In: NUNES, M. D. dos. R.; SANTOS, I. S. dos.; MAIA, H. C. A. (Org.). Geografia e Ensino: aspectos contemporâneos da prática e da formação docente. 1ed.Salvador, BA: EDUNEB, 2018, v. 1, p. 207-230.

VALLADARES, M. T. R. Narrativas como passaportes em zonas de fronteiras: Estágio Curricular em Geografia. In: Portugal, J. F.; Chaigar, V. A. M. (Org.). Educação geográfica: memórias, histórias de vida e narrativas docentes. 1ªed.Salvador - Bahia: EDUFBA, 2015, v.1, p. 73-96.

VALLADARES, M. T. R. Zonas de fronteiras: entre escolas e academias. In: Bezerra, A. C.; Lopes, J. J.; Fortuna, D. (Org.). Formação de professores de Geografia: diversidade, prática e experiência. 1ªed.Niterói - RJ: Editora da UFF, 2014, v. 1, p. 51-84.

VALLADARES, M. T. R. Vivências em zonas de fronteiras... as narrativas se fazem travessias... (Um estudo com narrativas e com os cotidianos no estágio curricular da licenciatura de Geografia na UFES), Vitória, 2009. 277f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espirito Santo, Centro de Educação.

Published

2022-03-30

How to Cite

COSTA AGUIAR, F. Estágio Curricular das Licenciaturas como zonas de fronteiras: descrições e interpretações. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 56, p. 307–328, 2022. DOI: 10.62516/terra_livre.2021.2219. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/2219. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos