AFTER ALL, WHERE IS GEOGRAPHY TEACHING GOING IN THE CONTEXT OF HIGH SCHOOL REFORM AND BNCC IMPLEMENTATION?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62516/terra_livre.2021.2205

Keywords:

Geography, reforms, neoliberalism, dilution, loss, emancipate.

Abstract

In Brazil, educational reforms have focused on meeting the new dynamics of neoliberal capitalism, especially in high school, both to incorporate this school stage as a market asset and to form with a focus on the dynamics of competitiveness in the new perspective of neoliberal capital . In this sense, the objective is to analyze where the teaching of Geography is heading with the reform of High School and the implementation of the BNCC. For this purpose, a qualitative approach is used in the analysis of data, which were produced through bibliographic and documentary research. The results show that the teaching of geography in the face of the reform of high school and the BNCC is heading towards the loss of space – content, analysis categories, workload, among others. On the other hand, it can be one of the potential cognitive instruments to contribute to the defense of another high school based on a perspective of building an emancipated society.

Keywords: Geography, reforms, neoliberalism, dilution, loss, emancipate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Rodrigues Silva Luz Neto, Doutorando/Universidade de Brasília

Doctoral candidate and Master in Geography at the University of Brasília (UnB), Graduated in Geography at the State University of Ceará (UECE), 2nd Graduate in Pedagogy (Facibra-Paraná), Specialist in Educational Management (Faculdade Apogeu), professor of Basic Education since 2008 , tutor at the Open University of Brazil (UaB-UnB) since 2020. He is a member of the research group, Teaching, Learning and Training of Geography Teachers (GEAF-UnB) at the University of Brasília (UnB) since 2016 and of the group of work Theoretical Foundations and Teaching of Geography of the Teaching and Research in Geographical Education group ( NEPEG) at the Federal University of Goiás (UFG) since 2019. Currently researching on teaching Geography and the theme of globalization. Contact: danieltabuleiro1@gmail.com, https://orcid.org/0000-0002-6326-4906.

References

Referências bibliográficas

ALEXANDER, Robin. Visiones sobre la educación, caminos de reforma. Santiago:

Universidad Gabriela Mistral, 2012. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:PUuOdqhpmBkJ:robinalexander.org.uk/wp-content/uploads/2019/12/Alexander-Visiones-de-Education.pdf+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 2 mar. 2021.

ANTUNES, Ricardo; LABRONICI, Rômulo Bulgarelli (Org.). Uberização, trabalho digital e indústria 4.0. Tradução Murillo van der Laan, Marco Gonsalves. São Paulo: Boitempo. 2020.

BRASIL. A Lei 9.394/96, de 20 de Dezembro de 1996, estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, poder executivo, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em: 11 out. 2018.

BRASIL. A Lei Nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017, altera a lei 9394/96, as diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, poder executivo, Brasília, DF, 16 fev., 2017a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 31 maio 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Brasília. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2017b. p. 360. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 1 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Brasília. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2017c. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 1 jul. 2021.

BELTRÃO, José Arlen. Novo Ensino Médio: o rebaixamento da formação, o avanço da privatização e a necessidade de alternativa pedagógica crítica na educação física. 2019. 267f. Tese (Doutorado), Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: o ensino e a relevância social. Goiânia: C&A Alfa, 2019.

CENTRO de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) –. Quem somos. Cenpec: São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.cenpec.org.br/quem-somos. Acesso em: 3 jul. 2021.

CENTRO de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC). Currículos para os anos finais do ensino fundamental: concepções, modos de implantação e usos. Cenpec: São Paulo, 2015. Disponível em: http://www.cenpec.org.br/wp-content/uploads/2015/09/Relatorio_Pesquisa_Curriculos_EF2_Final.pdf. Acesso em: 3 jul. 2021.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. 1. ed. São Paulo: Bomtempo, 2016.

DOS SANTOS, Leovan Alves dos. Reflexões sobre o ensino de Geografia a partir da introdução da Base Nacional Comum Curricular. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 8, n. 3, p. 467-480, 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n3a2019-48008

INSTITUTO Brasileiro de Geografia Estatística (IBGE.). Necessidade de trabalhar e desinteresse são principais motivos para abandono escolar. IBGE, 2020. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/28286-necessidade-de-trabalhar-e-desinteresse-sao-principais-motivos-para-abandono-escolar. Acesso em: 9 jul. 2021.

GAUDIO, Rogata Soares Del et al. Ensino de Geografia e formação de professores: desafios e possibilidades na contemporaneidade. In: ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira Roque et al (Orgs.). Conhecimentos da Geografia: percursos de formação docente e práticas na sala de aula. Belo Horizonte: IGC, 2017.

KATUTA, Ângela Massumi. Reformas educacionais: retrocessos e resistências na atual conjuntura brasileira. Caderno Prudentino de Geografia, v. 4, n. 42, p. 14-44, 2020. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/cpg/article/view/7901. Acesso em: 4 mar. 2021.

KATUTA, Ângela Massumi. Mercantilização e financeirização da educação brasileira: a proposta neoliberal, o apagão pedagógico global (APG) e as re-resitências. Geografia, Rio Claro-SP, v. 44, n. 1, 2019. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/ageteo/article/view/14960. Acesso em: 4 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.5016/geografia.v44i1.14960

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001

LACOSTE, Yves. A geografia - isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. 19. ed. Campinas-SP: Papirus, 2012.

SILVA, Maciel Pereira. Juventude estudantil e as representações sociais da escola e seu vínculo com o trabalho: o caso do ensino na região administrativa do Gama-DF. 2015, 155f, Dissertação (Mestrado), Instituto Socioambiental, Universidade Federal de Goiás, 2015.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Bomtempo, 2008.

SHULMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec. São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, 2014. DOI: https://doi.org/10.18676/2237-998322014293

SAVIANI, Dermeval. Política educacional no Brasil após a ditadura militar. Revista HISTEDBR On-line, v. 18, n. 2, p. 291-304, 2018. Disponível em:< https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652795>. Acesso em: 05 de gosto de 2021. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652795

REIS, Matheus Feliciano dos. Pensamento espacial e pensamento geográfico: da formação de conceitos à prática e social geográfica. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, n. 20, p. 28-48, 2020. Disponível em: http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/823. Acesso em: 10 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i20.823

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. 7. ed. São Paulo: Editora da universidade de São Paulo, 2020.

______.Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 25. ed. Rio de Janeiro: Record, 2015.

UCHOA, Antônio Marcos da Conceição; LIMA, Átila de Menezes; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza (Org.). Diálogos Críticos: BNCC, educação, crise e luta de classes em pauta. Porto Alegre: Editora Fi, 2020

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educação & Sociedade, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400002

Published

2022-03-30

How to Cite

LUZ NETO, D. R. S. AFTER ALL, WHERE IS GEOGRAPHY TEACHING GOING IN THE CONTEXT OF HIGH SCHOOL REFORM AND BNCC IMPLEMENTATION?. Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 56, p. 370–397, 2022. DOI: 10.62516/terra_livre.2021.2205. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/2205. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos