(POSIBLES) DIÁLOGOS ENTRE LA GEOGRAFÍA ESCOLAR Y LOS MEDIOS: CUESTIONES TEÓRICAS Y PRÁCTICAS

questões teóricas e práticas

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.54446/bcg.v12i1.2853

Palabras clave:

metodologias, discurso, ideologia, meios de comunicação, mediação

Resumen

School Geography has mass communication vehicles as important discursive competitors. A good part of the media programming addresses issues presents in this discipline, such as globalization, geopolitical conflicts, global warming, urban problems, energy sources, population growth and sustainable development, among other. Therefore, there is no way for the teacher to neglect the influence of the media on the complex teaching-learning process in Geography. On the contrary, one of the main teaching challenges is to promote a satisfactory synthesis between media discourses and geographic science. In this sense, this article reflects on the incorporation of media artifacts in the classroom, its risks, limitations and possibilities, both as a didactic resource and as an object of study to be systematized in its discursive content. To this end, we present three guiding questions: How is Geography present in the media discourse? What is media discourse and how is it involved with ideology? How to work Geography and media in teaching? It was found that the media material, by itself, does not have a didactic-pedagogical character to be incorporated into the dynamics in the classroom. Thus, we conclude that, only after proper teacher mediation, materials from newspapers, magazines or television productions can become significant objects for the teaching-learning process in Geography in basic education.

Biografía del autor/a

Francisco Fernandes Ladeira, Unicamp

Geógrafo pela Universidade Presidente Antônio Carlos de Barbacena, mestre em Geografia pela Universidade Federal de São João Del-Rei e doutorando em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas.

Citas

BARROS FILHO, Clóvis de; MEUCCI Arthur. A defesa liberal da restrição publicitária ao público infantil: ética e educação. In: PROJETO CRIANÇA E CONSUMO. Criança e consumo: 10 anos de transformação. São Paulo: Alana, p. 146-161, 2016.

CASTELLAR, Sônia Maria Vanzella; DE PAULA, Igor Rafael. O papel do pensamento espacial na construção do raciocínio geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 294-322, 2020. Disponível em: <https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/922>. Acesso em: 7 dez. 2022.

CYGAINSKI, Lucas Flesch. Geografia e jornal na sala de aula: estudo e proposta. Trabalho de conclusão de Curso [Graduação em Geografia]. Centro Universitário La Salle – Unilasalle, Caxias do Sul, 2012.

DOMINGUES, João Paulo Espindola. O Uso Das Mídias Na Educação Básica. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 4, ed. 01, v. 02, p 135-148, janeiro 2019.

ECO, Umberto. A obra aberta. São Paulo: Perspectiva, 2007.

GUIMARÃES, Iara Vieira; DINIZ, Kênia Mendonça. Técnica, tecnologia e a produção do espaço geográfico em cena. In: Iara Vieira Guimarães. (org.). Espaço, Tempo e Cultura Midiática na Escola. Curitiba: CRV, p. 163-189, 2016.

KATUTA, Ângela Massumi. Ensino de Geografia: conceitos, linguagens e mídia impressa. In:_____ et al. (orgs). (Geo) grafando o território: a mídia impressa no ensino da Geografia. São Paulo. Expressão Popular, 2009.

LADEIRA, Francisco Fernandes. A ideologia dos noticiários internacionais. Curitiba: CRV, 2022.

LADEIRA, Francisco Fernandes; LEÃO, Vicente de Paula. A influência dos discursos geopolíticos da mídia no ensino de Geografia: práticas pedagógicas e imaginários discentes. Curitiba: CRV, 2018.

LEÃO, Vicente de Paula; CARVALHO LEÃO, Inêz Aparecida de. Ensino de Geografia e Mídia: linguagens e práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2008.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

OLIVEIRA, Francisco de Assis Furtado; RODRIGUES, Leandro Meireles.; PEIL, Luciana Marins Nogueira. Jogos Olímpicos e mídia: uma relação perfeita. CIC-Congresso de Iniciação Científica. 2009.

PASTERNAK, Natalia; ORSI, Carlos. Ciência no cotidiano: viva a razão: abaixo a ignorância. São Paulo: Contexto, 2020.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib. A geografia: Pesquisa e ensino. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri (org.). Novos Caminhos da Geografia. São Paulo: Contexto, p. 111-142, 2001.

RIBEIRO, José Luis Duarte. Como fazer uma revisão bibliográfica, Pós-Graduando, 11 de junho de 2012. Disponível em: <https://posgraduando.com/como-fazer-uma-revisao-bibliografica/>. Acesso em: 2 dez. 2022.

Publicado

2023-03-06

Cómo citar

Fernandes Ladeira, F. (2023). (POSIBLES) DIÁLOGOS ENTRE LA GEOGRAFÍA ESCOLAR Y LOS MEDIOS: CUESTIONES TEÓRICAS Y PRÁCTICAS: questões teóricas e práticas. Boletim Campineiro De Geografia, 12(1), 143–154. https://doi.org/10.54446/bcg.v12i1.2853

Número

Sección

Artículos