Between virtuality and materiality, presence and absence
the logistical and territorial selectivity of Mercado Livre in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.54446/bcg.v15i1.3866Keywords:
logistics, Territorial selectivity, Mercado Livre, Territorial fluidity, BrazilAbstract
ABSTRACT: This article examines the logistical and territorial dynamics of Mercado Livre in Brazil, focusing on the construction of a selective ubiquity. Based on the analysis of maps from logistics network, consisting of distribution centers (DCs) and service centers’ location between 2022 and 2023, it identifies that, despite the expansion of the logistics network, regional inequalities in delivery time persist, favoring major urban centers and regions with high territorial fluidity. The essay is grounded in concepts that search to comprehend how the platform’s image of instantaneity and omnipresence dissociates front the concrete infrastructural limitations. The results demonstrate that the logistical expansion reinforce pre-existing spatial hierarchies while selectivity expanding access to digital consumption across Brazilian Territory.
References
ARROYO, Mónica. Território nacional e mercado externo: uma leitura do Brasil na virada do século XXI. 2001. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas linguísticas. In: ORTIZ, Renato (org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. Rio de Janeiro: Olho D’Água, 2005.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand, 1989.
BOURDIEU, Pierre. Razones prácticas: sobre la teoría de la acción. Barcelona: Letra, 1997.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CASTILLO, Ricardo. Agronegócio e logística em áreas de cerrado: expressão da agricultura científica globalizada. Revista da Anpege, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 21-27, 2017. DOI: 10.5418/RA2007.0303.0003.
CICCOLELLA, Pablo. Capitalismo digital, modo de desarrollo informacional y territorio en América Latina. Geo UERJ, Rio de Janeiro, v. 46, 2024. DOI: 10.12957/geouerj.2024.87488.
CONMEBOL. Mercado Livre é o novo patrocinador oficial da CONMEBOL Copa América USA 2024. CONMEBOL, 2024. Disponível em: https://www.conmebol.com/pt-br/noticias-pt-br/mercado-livre-e-o-novo-patrocinador-oficial-da-conmebol-copa-america-usa-2024/. Acesso em: 28 ago. 2025.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Regiões de influência das cidades: 2018. Rio de Janeiro, 2020.
KENNEY, Martin; ZYSMAN, John. The rise of the platform economy. Issues in Science and Technology, v. 32, n. 3, p. 61-69, 2016.
LEHDONVIRTA, Vili. Cloud empires: how digital platforms are overtaking the state and how we can regain control. Cambridge: MIT Press, 2022.
LIMA, Fernanda Laize Silva de. Meio técnico-científico-informacional e logística de última milha: estratégias de entregas nas favelas de São Paulo. Boletim Campineiro de Geografia, v. 14, n. 2, p. 323-342, 2024. DOI: 10.54446/bcg.v14i2.3551.
MERCADO LIVRE. Agências – Envio e retirada de produtos. Mercado Livre. Disponível em: https://envios.mercadolivre.com.br/agencias. Acesso em: 28 ago. 2025.
MERCADO PAGO. Mercado Pago patrocina a transmissão do Brasileirão 2025 na Record. Mercado Pago, 3 abr. 2025. Disponível em: https://conteudo.mercadopago.com.br/mercado-pago-patrocina-transmissao-brasileirao. Acesso em: 28 ago. 2025.
MONIÉ, Frédéric. As cidades portuárias diante do imperativo de fluidez. In: ARROYO, Mónica; CRUZ, Rita de Cássia Ariza (org.). Território e circulação: a dinâmica contraditória da globalização. São Paulo: Annablume, 2012. p. 103-128.
MOREIRA, Gustavo Augusto. A rede técnica do Mercado Livre no Brasil: estratégias logísticas, territoriais e cibernéticas na realização do consumo. 2024. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2024.
NETO, V. J. S.; CHIARINI, T.; RIBEIRO, L. C. Economia de plataformas: a eclosão de empresas brasileiras controladoras de plataformas digitais. In: KUBOTA, L. C. (org.). Digitalização e tecnologias da informação e comunicação: oportunidades e desafios para o Brasil. Rio de Janeiro: IPEA, 2024. DOI: 10.38116/9786556350660.
PARKER, Geoffrey G.; VAN ALSTYNE, Marshall W.; CHOUDARY, Sangeet Paul. Platform revolution: how networked markets are transforming the economy and how to make them work for you. New York: Norton and Company, 2016.
PIO, Juliana. Mercado Livre aumenta em 30% investimentos em marketing para o Big Brother Brasil 2025. Exame, São Paulo, 13 jan. 2025. Disponível em: https://exame.com/marketing/mercado-livre-aumenta-em-30-investimentos-em-marketing-para-o-big-brother-brasil-2025/. Acesso em: 28 ago. 2025.
RODRIGUE, Jean-Paul. The distribution network of Amazon and the footprint of freight digitalization. Journal of Transport Geography, v. 88, out. 2020. Nova York.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2012 [1996].
SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. 5. ed. São Paulo: Edusp, 2008 [1994].
SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2001.
SARTORE, R. Mineração na fronteira e as fronteiras da mineração: o avanço do neoxtrativismo mineral para a Faixa de Fronteira da Amazônia Legal. 2024. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2024.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu. A noção de modulação e os sistemas algorítmicos. In: SOUZA, Joyce; AVELINO, Rodolfo; SILVEIRA, Sérgio Amadeu (org.). A sociedade do controle: manipulação e modulação nas redes digitais. São Paulo: Hedra, 2019. p. 31-46.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu. Capitalismo digital. Revista Ciências do Trabalho, São Paulo, n. 20, out. 2021.
SRNICEK, Nick. Platform capitalism. Cambridge: Polity Press, 2017.
TEECE, David J. Profiting from innovation in the digital economy: enabling technologies, standards, and licensing models in the wireless world. Research Policy, v. 47, n. 8, p. 1367-1387, 2018.
TOZI, Fabio; DUARTE, L. R.; CASTANHEIRA, G. R. Trabalho precário, espaço precário: as plataformas digitais de transporte e os circuitos da economia urbana no Brasil. Ar@cne. Revista Electrónica de Recursos en Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales, Barcelona, jan. 2021.
TOZI, Fabio. Digitalização do espaço e uso algorítmico do território. In: ARROYO, Mónica; SILVA, Adriana M. Bernardes (org.). Instabilidade dos territórios: por uma leitura crítica da conjuntura a partir de Milton Santos. São Paulo: FFLCH/USP, 2022. p. 265-276.
VAN DIJCK, José; POELL, Thomas; WAAL, Martijn de. The platform society: public values in a connective world. Oxford: Oxford University Press, 2018.
VAINER, Carlos B. Lugar, região, nação, mundo: explorações históricas do debate acerca das escalas da ação política. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 9-24, 2006. DOI: 10.22296/2317-1529.2006v8n2p9.
VENCESLAU, Igor. Psicosfera e técnica digital. Boletim Campineiro de Geografia, v. 13, n. 2, p. 197-214, 2024. DOI: 10.54446/bcg.v13i2.3241.
ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Boletim Campineiro de Geografia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal is governed by the Creative Commons - Atribution 4.0 license.




