The geography of distance higher education

from the understanding of the world to the understanding of places

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54446/bcg.v15i1.3738

Keywords:

Geography of education, distance education, globalization, territory, place

Abstract

This text emphasizes the spatial nature of the educational phenomenon. The central objective is to propose a critical theoretical-methodological approach to the study of distance education (DE) in Brazil, understanding it through the lens of territory. Based on Milton Santos’ theoretical framework, we consider geographic space as a permanent and dynamic interaction between systems of objects and systems of actions. DE is interpreted as a result of global forces that influence Brazilian socio-spatial formation, materializing unevenly across different places and adding complexity to the geographic situation of higher education in the country. We argue that the geographical study of DE requires an inseparable articulation between the understanding of the world and the understanding of places. This approach is understood as essential for the formulation of more inclusive educational policies that better address the demands of the Brazilian population.

Author Biography

Henrique Vian, Unicamp

Doutorando em Geografia na Universidade Estadual de Campinas.

References

ARROYO, Mónica. Território nacional e mercado externo: uma leitura do Brasil na virada do século XX. Tese (Doutorado em Geografia Humana), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - Universidade de São Paulo, 2001.

ARROYO, Mónica. Território, transição e futuro. Revista Experimental, n. 1, p. 77-85, 1996.

BAUMGARTNER, Wendel. Geografias da Educação Superior. A expansão das Universidades Federais no Brasil e os impactos no espaço urbano de cidades médias e pequenas da Bahia. Para Onde!?, v. 15, n. 1, p. 35-56, 2021.

BÉGOUT, Bruce. La potencia discreta de lo cotidiano. Persona y sociedad, v. 23, n.1, p. 9-20, 2009.

BERNARDES, Adriana. Círculos globais de informações e uso corporativo do território brasileiro: privatizações e planejamento territorial a partir dos anos 1990. Cadernos IPPUR/UFRJ, v. 23, p. 09-32, 2009.

BERTOLLO, Mait. A capilarização das redes de informação no território brasileiro pelo smartphone. 2019. Tese (Doutorado em Geografia Humana), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - Universidade de São Paulo, 2019.

BOHADANA, Estrella; VALLE, Lílian do. O quem da educação a distância. Revista Brasileira de Educação, v. 14, p. 551-564, 2009.

BROCK, Colin. Geography of Education: space and location in the study of education. Londres: Bloomsbury Academic, 2016.

BUTLER, Tim; HAMNETT, Chris. The geography of education: Introduction. Urban studies, v. 44, n. 7, p. 1161-1174, 2007.

CHESNAIS, François. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996.

EISEN, Edna E. The geography of education. The Journal of Geography, v. 50, n. 9, p. 374-382, 1951.

GIROTTO, Eduardo Donizeti. A condição espacial da formação docente em Geografia: intersecções entre Geografia da Educação e saberes docentes. 214f. Tese (Livre Docência em Geografia), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - Universidade de São Paulo, 2023.

GIROTTO, Eduardo Donizeti. A dimensão espacial da escola pública: leituras sobre a reorganização da rede estadual de São Paulo. Revista Educação & Sociedade, v. 37, n. 137, p. 1121-1141, 2016.

GIROTTO, Eduardo Donizeti. Educação à distância e formação docente em geografia: um olhar a partir da geografia da educação. Revista da ANPEGE, São Paulo, v. 20, n. 41, p. 2–21, 2024.

GOMES, Marcus Vinicius; SERRA, Enio. Por que falar sobre Geografia da Educação?. Giramundo, Rio de Janeiro, v. 6, n. 12, p. 7-21, 2019.

HARVEY, David. 17 contradições e o fim do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2016.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1972.

HONES, Gerald H. Spatial models in the geography of education. 322f. Thesis (Ph.D. in Geography), University of Bath, 1973.

KAHIL, Samira Peduti. Usos do território: uma questão política. Estudos Geográficos, Rio Claro - SP, v. 10(2), p. 26–36, 2012.

KRENAK, Ailton. Futuro ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

MANHÃES, Thiago Cabral. Escola, políticas públicas e território: a espacialidade escolar e cidadania em periferias urbanas brasileiras. Palestra ao curso de Pós-Graduação em Geografia (IG/Unicamp), Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, 15 jul. 2024.

McCUNE, Shannon. The Geography of Education. Economic Geography, v. 44 (1), p. I, 1968.

PHILBRICK, Allen K. The geography of education in the Winnetka and Bridgeport communities of metropolitan Chicago. Tese (Doutorado em Geografia), Department of Geography, University of Chicago, 1949.

PINHEIRO, Armando Castelar. Privatização no Brasil: Por quê? Até Onde? Até Quando? In: GIAMBIAGI, Fábio; MOREIRA, Maurício Mesquita (orgs.). A economia brasileira dos anos 90. Rio de Janeiro: BNDES, 1999. p. 147-182.

RIBEIRO, Ana Clara Torres; SILVA, Cátia Antonia. Impulsos globais e espaço urbano: sobre o novo economicismo. In: CLACSO (org.). El rostro urbano de América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2004. p. 347–371.

RIBEIRO, Ana Clara Torres. Matéria e espírito: o poder (des)organizador dos meios de comunicação. In: PIQUET, Rosélia; RIBEIRO, Ana Clara Torres. Brasil, território da desigualdade: descaminhos da modernização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar/Fundação Universitária José Bonifácio, 1991. p. 44-55.

RIBEIRO, Ana Clara Torres. Outros territórios, outros mapas. In: OSAL: Observatorio Social de América Latina. Año 6, n. 16. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 263-272.

RYBA, Raymond. The Geography of Education – a neglected field?. University of Manchester School of Education Gazette, n. 12, p. 21-23, 1968.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: Técnica e tempo. Razão e emoção. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2002 [1996].

SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: EDUSP, 2005 [1996].

SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da Geografia. 6 ed. São Paulo: EDUSP, 2008 [1988].

SANTOS, Milton. O território e o saber local: algumas categorias de análise. Cadernos IPPUR/UFRJ, v. XIII, n. 2, p. 15–26, 1999.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 25. ed. Rio de Janeiro: Record, 2015 [2000].

SANTOS, Milton. Sociedade e espaço: a formação social como teoria e como método. Boletim Paulista de Geografia, v. 54, p. 81–100, 1977.

SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo. 5ª ed. São Paulo: EDUSP, 2013 [1994].

SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura. Globalização e geografia: a compartimentação do espaço. Caderno Prudentino de Geografia, n. 18, p. 5–17, 1996.

SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. 22 ed. Rio de Janeiro: Record, 2021 [2001].

SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura. O Ensino Superior Público e Particular e o Território Brasileiro. Brasília: ABMES, 2000.

SILVEIRA, Maria Laura. Uma situação geográfica: do método à metodologia. Revista Território, v. IV, n. 6, 1999.

SILVEIRA, Maria Laura. O espaço geográfico: da perspectiva geométrica à perspectiva existencial. GEOUSP Espaço e Tempo, v. 10, n. 2, p. 81-91, 2006.

SILVEIRA, Maria Laura. Globalización y territorio usado: imperativos y solidaridades. Cuadernos del CENDES, v. 25, n. 69, p. 2-19, 2008.

TAYLOR, Chris. Towards a geography of education. Oxford Review of Education, v. 35, n. 5, p. 651-669, 2009.

TERAMATSU, Gustavo. A educação superior no território brasileiro: aproximações a partir dos dados dos censos demográficos (1872-2010). Anais do VII CBG... Vitória: AGB, 2014.

VIAN, Henrique Caetano. Ensino superior a distância: notas sobre as topologias do setor educacional privado no Brasil. Anais do XV ENANPEGE... Campina Grande: Realize Editora, 2023.

VIAN, Henrique Caetano. Território e educação a distância: financeirização e digitalização do ensino superior privado no Brasil. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, 2024.

Published

2025-09-09

How to Cite

Vian, H. (2025). The geography of distance higher education: from the understanding of the world to the understanding of places. Boletim Campineiro De Geografia, 15(1), 171–191. https://doi.org/10.54446/bcg.v15i1.3738

Issue

Section

Papers