A border view
paraguays and bolivians in the schools of Mato Grosso do Sul
DOI:
https://doi.org/10.54446/bcg.v13i2.3022Keywords:
fronteira, deslocamentos, educação, identidade, desafiosAbstract
Relations in border areas are always very complex due to the specificities of each territory and its differentmanagement. In the school context, this differences are even more present, revealing challenges in studentlearling and integration. This work sougtht to analyze the social dynamics of bolivians and paraguayanstudents in border schools in state of Mato Grosso do Sul. The research was carried out from a qualitativeand quantitative analysis in order to understand the displacements and their caracteristics. It was found thatthe displacements of foreign students to brazilians schools occur due to the lack of infraestructure in theircountry of origin. It was possible to understand that a part of the students suffer xenophobia and prejudice,leading them to isolate themselves from the others ans seek their own groups based on the feeling ofidentity
References
ALBUQUERQUE, J, L, C. Fronteiras em movimento e identidades nacionais: a imigração brasileira no Paraguai. Tese (Doutorado em Sociologia)Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2005.
ARAUJO, A, P, C; CONCEIÇÃO, O, F; CARVALHO, L, C. A Arrogância Revelada no Conflito: Bolivianos e Brasileiros no Espaço Escolar da Cidade de Corumbá (MS). Espaço Aberto, PPGG - UFRJ, v. 5, n. 1, p. 145-162, 2015.
BOLÍVIA, Instituto Nacional de Estadística, 2021. INE. Instituto Nacional de Estadística, 2021.
BRASIL, Bases para uma proposta de desenvolvimento e integração da faixa de fronteira. Ministério do Desenvolvimento Regional, 2010.
_____. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Ministério da Educação, 2011.
_____. Decreto-lei nº 6.634, de 2 de maio de 1979. Brasília, 2 de maio de 1979; 158º da Independência e 91º da República.
_____. Decreto-lei nº 85.064, de 26 de agosto de 1980. Brasília, 26 de agosto de 1980; 159º da Independência e 92º da República.
_____. Decreto-lei nº 6.737, de 12 de janeiro de 2009. Base Legislação da Presidência da República. Brasília, 12 de janeiro de 2009; 188º da Independência e 121º da República.
_____. Senado Federal. Constituição da república federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988.
_____. Proposta de Reestruturação do Programa de Desenvolvimento da Faixa de Fronteira. Ministério da Integração Nacional, Secretaria de Programas Regionais, Programa de Desenvolvimento da Faixa de Fronteira, Grupo RETIS – IGEO/UFRJ. Brasília, 2005.
CAMPO GRANDE NEWS. Site, 2021. Disponível em: <https://www.campograndenews.com.br/brasil/cidades/bolivia-fecha-fronteira-para-conter-variante-brasileira-do-coronavirus> Acessado em: maio 2023.
CAMPOS, M. Afinal, quem é migrante? Agência e historicidade na mensuração da migração internacional recente no brasil. Revista da Ufmg, Belo Horizonte, v. 25, n. 1 e 2, p. 64-87, jan/dez. 2018.
CURY, C, R, J. Sentido da educação na Constituição Federal de 1988. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (ANPAE), v.29, p.195-206, maio/ago.2013.
DA COSTA MARTINS, L, M. Sistema presença e gestão intersetorial na educação: diálogo exploratório sobre o Programa Bolsa Família (PBF) em escolas localizadas na região de fronteira. Revista online de Política e Gestão Educacional, p. 1464-1483, 2017.
FERRARI, M. As noções de fronteira em geografia. Perspectiva Geográfica, v. 9, n. 10, p.9, 2014.
FLORES, L, M, M. A gestão escolar e a educação inclusiva: um estudo de caso de uma escola de educação infantil do município de São Sebastião do Caí. Trabalho de Conclusão de Curso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Feliz, 2019.
FRASSON, M; SCHLOSSER, M. T. S. Alunos “brasiguaios” em movimento na tríplice fronteira: novas possibilidades e novos limites na integração do aluno “brasiguaio”. Revista Formação Online, v. 19, n. 2, p. 3-31, 2012.
GODOI, A, B. Urgência da reforma do Ensino Médio e emergência da BNCC. Revista Contemporânea de Educação, v. 14, n. 29, p. 345-363, 2019.
GOLIN, C, H. Educação física escolar na fronteira Brasil-Bolívia: desafios e dilemas interculturais. 2017. 266 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Programa de Pós- Graduação Stricto Sensu em Educação Física, Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2017.
GOMES, N, L; SILVA, P, B, G. O desafio da diversidade. In: GOMES, N. L.; SILVA, P. B. G. (Orgs.). Experiências Étnico-Culturais Para a Formação de Professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
HAESBAERT, R. Dos múltiplos territórios à multiterritorialidade. Porto Alegre: PET-Geografia, 2004.
JÚNIOR, B, A; PASSAMANI, R, G; DUQUE, T. Fora chollos: gênero, sexualidade, alteridade e diferenças na fronteira Brasil-Bolívia. Revista de @ntropologia da UFSCar, 11 (1), jan/jun. 2019.
KANAS, O. G. Além da nação: reflexões sobre cidadania migrante. Anais do I Colóquio Internacional de Pesquisas e Estudos Migratórios [livro eletrônico], Londrina: Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Serviço Social, p.93, 2018.
MACHADO, L, O. Estado, territorialidade, redes. Cidades-gêmeas na zona de fronteira sul-americana. In.: SILVEIRA, M. L. (Org.). Continente em chamas. Globalização e território na América Latina. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
MACHADO, L, O; HAESBAERT, R; RIBEIRO, L, P; STEIMAN, R.; PEITER, P, C.; NOVAES, A, R., O Desenvolvimento da Faixa de Fronteira: Uma Proposta Conceitual e Metodológica. Rio de Janeiro: Grupo Retis, 2005.
MACHADO, L, O. Limites, fronteiras, redes. Porto Alegre: AGB, 1998.
MACHADO, L, O. Sistemas, fronteiras e território. Rio de Janeiro: Grupo Retis/UFRJ, 2002.
MOURA, R; CARDOSO, N, A. Mobilidade transfronteiriça: entre o diverso e o efêmero. Cidade e movimento: mobilidades e interações no desenvolvimento urbano. Brasília: IPEA: ITDP,2016.
NOGUEIRA, R, B, J. Estados-nacionais, fronteiras e o ensino de geografia. Revista Geopolítica Transfronteiriça, v. 1, nº 1, pp. 141-157, 2021.
OLIVEIRA, T, C, M de. Para além das linhas coloridas ou pontilhadas – reflexões para uma tipologia das relações fronteiriças. Revista da Associação Nacional de Pós- graduação e Pesquisa em Geografia (Anpege), Fortaleza, v.1, n.15, p. 233-256, jan-jun.2015.
PEREIRA, J, H, V. Educação na fronteira: o caso Ponta Porã (MS) e Pedro Juan Caballero (PY). Papéis: Revista do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens-UFMS, v. 18, n. 36, p. 93-106, 2014.
PEREIRA, J, H, V. Diversidade cultural nas escolas de fronteiras internacionais: o caso de Mato Grosso do Sul. Revista Múltiplas Leituras, v.2, n. 1, p. 51-63, jan. / jun. 2009.
PONTA PORÃ. Secretaria Municipal de Educação de Ponta Porã, 2020.
RAJAGOPALAN, K. As políticas linguísticas. DELTA [online], vol. 24, n. 1, pp. 135-139, 1998.
RAFFESTIN, C. Por uma Geografia do Poder. São Paulo: Ática, 1993.
ROSA, M, M; NUNES, F, G. Características e desafios do ensino de geografia em área de fronteira: considerações a partir do município de Coronel Sapucaia (MS), Boletim Gaúcho de Geografia, v. 42, n.2: 530-552, maio, 2015.
SILVA, A, A; SILLER, R, R; SILVA, V, P. Divisão sexual do trabalho e diversidade linguística na subalternização das infâncias: opressões étnicas, linguísticas e culturais na reprodução das desigualdades. Zero-a-seis, Florianópolis, v. 23, n. especial, p. 1260-1284, ago, 2021.
SILVA, L, P, B. A geografia das cidades gêmeas de Corumbá (Brasil) e Porto Suárez (Bolívia): interações espaciais na zona de fronteira Brasil – Bolívia. 2012. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Centro de Ciências Matemáticas e da Natureza, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
SOUCHAUD, S; BAENINGER, R. Collas e cambas do outro lado da fronteira: aspectos da distribuição diferenciada da imigração boliviana em Corumbá, Mato Grosso do Sul. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 25, p. 271-286, 2008.
TORRECILHA, M. L. A gestão compartilhada como espaço de integração na Fronteira Ponta Porã (Brasil) e Pedro Juan Caballero (Paraguai). 2013. 180 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Boletim Campineiro de Geografia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal is governed by the Creative Commons - Atribution 4.0 license.