The Tietê-Paraná waterway and intermodality

flows of goods, economic development and repercussions in the territory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54446/bcg.v13i1.2875

Keywords:

hidrovia Tietê-Paraná, intermodalidade, fluxos, investimentos, desenvolvimento

Abstract

This article has as main objective to analyze the Tietê-Paraná Waterway and intermodality, as well as its territorial effects and economic development. The Tietê-Paraná waterway system and intermodality, through infrastructure and means of transport, favor the circulation of goods in the territory, exports and the national economy. Water transport has advantages, such as the lower price of freight compared to rail and road modes, the large capacity for cargo flow, the low accident rate and others. The elaboration of a strategic plan by the State and the promotion of public and private investments, especially in multimodality/intermodality, are relevant to qualify the infrastructures and stimulate the resumption of Brazilian economic growth.

Author Biographies

Nelson Fernandes Felipe Junior, Universidade Federal da Integração Latino-Americana

Professor na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (Unila). Doutor, mestre e licenciado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Márcio Rogério Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), e geógrafo pela Universidade do Estado de Santa Catarina, foi professor na Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Unesp (campus Ourinhos)

Rodrigo Giraldi Cocco, Universidade Federal de Roraima

Professor na Universidade Federal de Santa Catarina. Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina e pela Universitat Autónoma de Barcelona (UAB), mestre em Geografia pela Unesp

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Published

2023-09-28

How to Cite

Fernandes Felipe Junior, N., Silveira, M. R., & Giraldi Cocco, R. (2023). The Tietê-Paraná waterway and intermodality: flows of goods, economic development and repercussions in the territory. Boletim Campineiro De Geografia, 13(1). https://doi.org/10.54446/bcg.v13i1.2875

Issue

Section

Papers